Campus nyt

Spørgsmål til maskinmesterstuderende om vandkøling / Question about water cooling

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Spørgsmål til maskinmesterstuderende om vandkøling / Question about water cooling
by Jacob Munkholm Jensen - Friday, 25 April 2014, 9:37 AM

Spørgsmål til maskinmesterstuderende om vandkøling

Tidligere underviser ved AAMS Jens Vinther efterlyser i vedhæftede dokument gode råd i forbindelse med anskaffelse af en vandkøler.

Man kan tage kontakt til Jens eller starte en debat i tråden, så emnet kan blive vendt og vurderet fra flere sider.

Billedet herover forestiller den maskine, som kan producere skove af lodretstående kulstof nanorør. Maskinen er den første af sin art, og der medfølger et vandkølingsapparat til at køle induktionsspolen.

Det larmer helt vildt og da Jens kun kan acceptere ca. 40 db. i laboratoriet, har han en udfordring.

Læs mere i vedhæftede dokument og deltag i debatten!

Picture of Jonas Bækdal Møller
Ang: Spørgsmål til maskinmesterstuderende om vandkøling / Question about water cooling
by Jonas Bækdal Møller - Saturday, 26 April 2014, 5:49 PM

Hej Jens.
Du er nød til at fortælle noget mere hvor meget køling du ønsker, og hvor langt ned du vil have det nedkølet samt hvad udetemperatur der er omkring maskinen.

Det anlæg du giver et link på har en køleeffekt på ca. 8,8kW, men hvordan er det dimensioneret?

Mvh. Jonas

Picture of Jens Vinther
Ang: Spørgsmål til maskinmesterstuderende om vandkøling / Question about water cooling
by Jens Vinther - Monday, 28 April 2014, 12:05 PM

Hej Jonas

Tusind tak for din interesse. 

Ahhhrmmm . . .Se det hænger sådan sammen, at jeg ikke er klar over hvilke krav, der er til vandkølingssystemet. Jeg har lige skrevet til den forsker, der har lavet systemet og er ret sikker på, at han heller ikke ved hvad der gælder. Han ved bare, at det virker . .

Og udfordringen er, at en evt. ny og lydløs vandkøler skal være PRÆCIS som den gamle, for ellers ændres temperaturen i reaktorrøret en lille smule og så rammer vi måske ikke "the sweet spot" ved dyrkningen af nanorørene.

Kunne man måske sætte sådan en vandkøler op i en prøvestand og måle:

Flow

Temperaturforskel 

m.m.

og så finde ud af hvad kravene til et andet system er?

Eller måske endnu bedre:

Måske kunne man også bare bruge den samme vandkøler og så lave en anden måde at få køling på end den vilde blæser, der larmer for sygt? Evt. bruge ventilationssystemet til at trække kold luft igennem.

Kom glad med jeres input.

Nanohilsner fra 

Jens Vinther

CTO

Carbon Nano Eurpe

P.s.: Og så lige et tillægsspørgsmål: Da systemet kørte i USA var der kølervæske til en bil i slangerne. Jeg havde tænkt mig, at hvis den står inden for, er det ikke nødvendigt med kølervæske og vi kan bruge vand. Men hvad betyder det for kølingen. Er det ikke noget med, at der går noget køling tabt i frostsikringen? For så må jeg hellere bruge kølervæske igen, så det bliver ENS.

Ja, jeg beklager, men det er en MEGET følsom maskine, som der kun er denne ene af iu verden, så der er ikke ret meget dokumentation . . .

Picture of Sten Robert Lind Pedersen
by Sten Robert Lind Pedersen - Tuesday, 29 April 2014, 7:57 AM

man kunne vel indsætte en veksler, som overtager pladser for blæseren. Dermed er man dog ikke fri for denne blæser, men den kan så flyttes til et mindre generende sted.

At få et andet system til at køle det samme kan vel styres med temp. styret ventiler eller lign,

Kunne man evt montere et aircon til at køle med?.

Hilsen en studerende der endnu ikke har haft om køl. smile

Picture of Lasse Rasmussen
by Lasse Rasmussen - Tuesday, 29 April 2014, 3:36 PM

Lige umiddelbart er der ikke meget "hokus pokus" i den køler, når man ser opbygningen af den på hjemmesiden. Må gå ud fra at der sidder en thermostat af en art på selve ovnen, hvis den skal holdes indenfor et helt bestemt temperaturområde, for ellers kan temperaturen da variere meget, alt efter om der er 5gr.C eller 30gr.C i lokalet hvor ovnen/køleren står.

-Så hvis der er stor forskel på til/afgangs temperaturen på køleren(hvilket der nok ér), burde vel ikke være noget galt i at lave faste rør til loftet som du efterspørger og flytte den derop istedet.

Mvh

Picture of Anders From Munk-Pedersen
by Anders From Munk-Pedersen - Tuesday, 29 April 2014, 6:50 PM

Ang. Kølervæsken, så har jeg hørt noget om at der også er nogle additiver i som holder vandet fri for biologi der jo som regel gerne vil udvikle sig når der er en god temperatur. Derudover er køle systemet på en motor heller ikke rustfrit, og kender da til folk der har måttet skille en gammel bil ad og gennemrenovere motoren fordi forrige ejere ikke havde brugt kølervæske, og derfor var rørene totalt ødelagt. Det er vidst også noget med at det hjælper imod korrosion på pumpe og andre steder. (kommer fra et landbrug med mange maskiner, og har hvertfald altid fået at vide at kølervæsken er lige så vigtig som vandet. og ikke kun pga. frostsikring)
og ja noget af køle kapaciteten går af vandet når der blandet kølevæske i (Glycol) det har kun den halve varmekapacitet: http://www2.ucdsb.on.ca/tiss/stretton/database/Specific_Heat_Capacity_Table.html

Så vidt som jeg lige kan forstå så er det jo bare en enhedt der skal holdes ved en konstant temperatur, hvilket bliver gjort ved at flytte nogle KJ fra vand til luft. og den nuværende løsning har et støjproblem.

Kunne man skifte blæseren til en der kan flytte noget mere luft pr Omdr? Køre den konstant eller kun når der er brug for køling?
hvordan er temperaturen på det styret?

Mvh

Picture of Jens Vinther
by Jens Vinther - Thursday, 1 May 2014, 12:40 AM

Hej Anders og I andre . . .

Tak for indlæg.

Jeg har spurgt ham forskeren, om flere informationer og her er hvad jeg har fået retur lige nu - stadig ikke helt skarp i mæglet:

The system you have is simply a circulator, fan, and heat exchanger to dump the heat into the atmosphere. So the requirements to replace the system are not very specific. The system you have is 4 gallons per minute flow rate. The difference in temperature doesn't have to be a specific number, its just that the efficiency goes down the hotter the temperature where the circulator is located. If you place the circulator outside, since your weather there in Denmark is mild, it will work fine.. If you use the induction system more than about an hour at a time I suggest that your new system to be higher than 30,000 BTU since the system has overheated when I used it over an hour of continuous use, but for normal runs this will not be an issue. I hope this helps.

Det er nyt for mig, at vandkøleren bliver varm af at køre mere end en time ad gangen. Jeg regner med at systemet skal køre i LANG tid, når først jeg har ramt "the sweet spot" og systemet producerer lodretstående kulstof nanorør, der kan trækkes til plader og vikles til tråde.

Det kunne godt tyde på, at vi bliver nødt til at kikke på et nyt (lydløst) system fra bunden.

Generelt forsøger jeg at skabe de samme forhold for systemet, som det har haft i USA. Det betyder helt sikker, at jeg vil bruge kølervæske. Jeg gad godt at have målt frostsikringen på væsken, vi tog ud af kølesystemet. Men nu må vi bare gå ud fra, at det er "normal" frostsikring. Og igen hvad er så normal frostsikring i USA? 

Mange spørgsmål rejser sig.

Men man må da kunne regne en delta T ud, når man kender flow og den specifikke varmekapacitet af væsken ("almindeligt" kølervæske). . . . Altså hvis køleren kører på fuld kapacitet på 30.000 BTU.

Ser frem til flere gode indlæg . . kom glad med kommentarer m.m.

De bedste hilsner fra laboratoriet, hvor vi nu har fået for-renset systemet og regner med at det tager yderligere 2, måske 3 uger før vi er klar til at køre de første tests på det.

Jens Vinther

by Anders From Munk-Pedersen - Thursday, 1 May 2014, 1:51 AM

For mig begynder det mere og mere at lyde at et projekt der indeholder en simpel pumpe og noget styring (evt et godt MPRJ7 projekt her) og en eller anden form for køleanlæg, evt. hvad jeg lige kan regne ud fra de 30.000btu så (jeg regner med det er 30.000 i timen, og har brugt denne converter: http://www.rapidtables.com/convert/energy/kJ_to_BTU.htm) Så skal du have et køleanlæg med en køleeffekt på 8,7Kw. 
Grunden til at det køleanlæg der også bliver for varmt er vel fordi der er en begrænset mængde vand i, og når det hele bliver varmt bliver den vel nød til at stoppe, og køle af. 
jeg tænker om man kunne bruge et almindeligt luft til luft køleanlæg, og så bare binde slangerne til ovnen istedet for den almindelige luftblæser. Så det faktisk kun måske er den udvendige del af anlægget du skal ud og investere i?
Det burde også være muligt at lave en styring dertil så du kan styre køleeffekten og ramme "the sweet spot", det ser heller ikke ud til at der er mange muligheder at styre det andet køleanlæg på.

by Anders From Munk-Pedersen - Tuesday, 29 April 2014, 8:56 PM

Opdagede lige at pumpen sidder på samme motor som blæseren. så køre den nok ikke med start stop.

Picture of Jens Vinther
by Jens Vinther - Sunday, 4 May 2014, 2:55 PM

Hej igen AAMS'er

Nu har jeg sundet mig lidt over at vandkøleren bare kan køre i ca. 1 time, før den bliver varm.

Det hele går jo ud på at give systemet de samme betingelser som i USA. Og vi kommer nok til at lave en (max. 40 db.) ny vandkøler selv, så jeg går nu for, at installere den gamle vandkøler og så måle flow og delta T og så ellers bygge en ny med de nye data fra den eksisterende vandkøler.

Skal jeg have andre data end flow og delta T, for at vi kan bygge et nye anlæg?

Hilsen

Jens Vinther

P.s.: I laboratoriet er vi nu ved at montere el-stiger i ovnrummet, så systemet kan rulles på plads igen og installationen kan begynde. Næste uge bliver rigtig spændende.