Campus nyt

De første maskinmestre udklækkes fra Navitas / First graduates at Navitas

Picture of Jacob Munkholm Jensen
De første maskinmestre udklækkes fra Navitas / First graduates at Navitas
by Jacob Munkholm Jensen - Wednesday, 7 January 2015, 1:07 PM

De første maskinmestre udklækkes fra Navitas

Jesper Hoffmann fejrer sit 10-tal med kig ud over Aarhusbugten, onsdag den 7. januar 2015.

Ligesom der var et sidste klokkeklimt i Borggade, var der også det første på Navitas. I disse dage bimler den gamle Esso-skibsklokke igen, om end i nye omgivelser på Navitas-bygningens østside og en smule gemt af vejen.

De fleste af os kender lyden! Når skibsklokken ringer, er der født endnu en maskinmester fra AAMS. I Borggade hang klokken på gårdspladsen midt imellem skolens bygninger, og man skulle nærmest være døv for ikke at høre den, når en ny maskinmester fattede klokkestrengen og gav den gas.

Siden 1969 har det været tradition, at dimittenderne ringer med klokken straks efter bestået bacheloreksamen. I mandags var så første gang klokken blev taget i brug på Navitas, da Rolf Bundgaard Sørensen og Claus Juul Andersen afsluttede bacheloren som de første AAMS'ere i de nye omgivelser. Men lyden af klokken gav ikke genklang over hele skolen, sådan som vi har været vant til. Af hensyn til husets øvrige beboere har man nemlig valgt en løsning, hvor klokken er sat på stativ med hjul, så den let kan rulles ind og ud af værkstedet på bygningens østside - umiddelbart nedenfor kantinens balkon.

Teknisk chef Poul Boisen er klar over klokkens mindre centrale placering og siger, at placeringen og oplevelsen af at benytte (og høre) den, vil blive evalueret efter dimissionen. Hvor klokkens permanente placering bliver, er således ikke afgjort endnu.

Umiddelbart er der en vis skuffelse at spore hos en del af dem, der så vidt har haft æren af at bimle med klokken i år. Da 9. semester-studerende Jesper Hoffmann onsdag kl. 12.00 høstede et velfortjent 10-tal ved sin bacheloreksamen og straks efter strøg ned i Plan 0 for at udføre det gamle ritual, mente han da også, at den var en smule gemt af vejen.

"Sidst jeg hørte den ringe var i Borggade, og der stod den jo midt i det hele. Jeg synes godt at man kan flytte den til en lidt mere central placering," mente Jesper, som ikke desto mindre nød sit privilegium i fulde drag.

Og da han var færdig med at ringe - højt og længe - blev han da også mødt af klapsalver fra ukendte tilskuere et sted oppe på kantinebalkonen. I disse dage går i alt 81 9. semester-studerende til bacheloreksamen, og den officielle dimission afholdes i Aarhus Domkirke fredag den 23. januar.

Læs i øvrigt artiklen "Sidste klokkeklimt i Borggade - en epoke er slut" - klik her!

Øjeblikket, hvor skibsklokken afmonteres og løftes ud af sin gamle plads på muren bag hovedbygningen i Borggade. Juli 2014. Her har den hængt siden 1979, hvor forhenværende forstander Jørgen Risum selv byggede ophænget.

Peter Rasmussen
Ang: De første maskinmestre udklækkes fra Navitas / First graduates at Navitas
by Peter Rasmussen - Thursday, 8 January 2015, 6:22 PM

Tillykke til de nye maskinmestre Yes

Om et år er jeg en af dem der skal svinge sig i klokkestrengen, og jeg vil gøre det så længe, at mine klassekammerater tilsidst bliver nødt til at bede mig om at give slip, så de også kan komme til.

Klokken hang fint som den gjorde i Borggade, men placeringen af den nu er en stor skuffelse, og jeg forstår godt at de nyudklækkede maskinmestre, høje i hatten efter bestået bacheloreksamen, giver udtryk for en flad fornemmelse efter de har ringet med den.

Placeringen er én ting, og heldigvis bliver der givet udtryk for at den er imidlertidig, en anden ting er stativet som klokken er blevet placeret i: Det er jo en rædselsvækkende rædsel...

Først og fremmest undrer jeg mig over, hvorfor man ikke har slået 2 fluer med ét smæk og hængt en gynge op i klokkestrengen, nu hvor det alligevel var et gyngestativ der blev bygget?

I den efterfølgende tankerække, er det første ord jeg støder ind i: Research - hvorfor har den pågældende tømrer ikke brugt bare en smule tid på at sætte sig ind i de traditioner og det formsprog, der præger skibs- og søfart, og i det mindste forsøgt at lave noget der imødekommer det? Skolen er selvfølgelig ikke ansvarlig for hvilke beslutninger han/hun har truffet, men I må da gerne lade mit spørgsmål gå videre. Samtidig er jeg også godt klar over at det er et spørgsmål om økonomi - hvis ophænget skulle have været mere lækkert havde det nok kostet noget mere end budgetteret.

Hvis man går ind på Google og skriver "Bell stand" kan man se utallige, langt mere interessante og relevante, måder at montere en sådan klokke på.

Men ikke mere brok, nok om det. Jeg har et forslag - som egentlig ikke er min egen idé, men kommer fra en af mine studiegruppemakkere: Hvorfor bliver der ikke monteret et beslag, eventuelt et tøndebånd i bronce, så man slipper for at bore huller, i/på en af de søjler er på terrassen ud for kantinen. Terrassen har i forvejen en form, der kan give mindelser om en skibsstævn, og de 2 gange om året hvor der klækkes maskinmestre vil klimteriet fra klokken ikke genere husets øvrige indvånere synderligt (sandsynligvis).

Så ved jeg ikke om det forslag styrer os direkte hen i endnu en omgang arkitekttyranni. Jeg skal ikke bruge min fantasi ret meget for at få tanker der går i retning af et veto.

Men det er bare negativ forventning. Undskyld! Det er bedre at tro på den gode vilje, imødekommenhed og samarbejde Yes

Godt nytår til alle smile

Picture of Michael Juul Øregaard
by Michael Juul Øregaard - Saturday, 10 January 2015, 9:51 PM

Kan godt ske, at det lyder som brok. Men du har jo ret.

Picture of Kristian Bundgaard Andersen
by Kristian Bundgaard Andersen - Monday, 12 January 2015, 2:51 PM

Kanon godt indlæg! Tror ikke du er den eneste med de tanker.