Campus nyt

AAMS indfører digitale eksamener / Digitalized examinations

 
Picture of Jacob Munkholm Jensen
AAMS indfører digitale eksamener / Digitalized examinations
by Jacob Munkholm Jensen - Tuesday, 27 January 2015, 2:57 PM
 
AAMS indfører digitale eksamener


Erhvervsakademier og de fem maskinmesterskoler køber nyt, fælles it-system til 11,3 mio. kr. af aarhusiansk it-firma for at kvalitetssikre og effektivisere eksamener. 


Slut med at bruge papir og blyant, stå i kø ved printeren, reservere tid i kopicentret og bekoste indbindinger med spiralryg. Slut med at besvare og bedømme opgaver på papir. Slut med opgaver, der bliver væk i posten. Fremover vil hele papirgangen op til, under og efter eksamener på landets ni erhvervsakademier og fem maskinmesterskoler foregå digitalt. 

Digital eksamen

Systemet vil på sigt spare uddannelsesinstitutioner for penge. Det siger studieadministrationschef ved Aarhus Maskinmesterskole Steffen Schnedler Sørensen, der sammen med Erhvervsakademi Aarhus skal pilotteste systemet til april. 


”For os betyder det, at hele processen omkring håndtering, aflevering, bedømmelse, karaktergivning og arkivering effektiviseres og forbedres. Og ikke mindst vil det ruste vores studerende til at arbejde digitalt og give dem en forbedret service og sikkerhed,” siger han. 


Udover en forbedret service og fleksibilitet for de studerende, vil systemet altså betyde mindre arbejde for sekretærerne. Samtidig får administratorerne hurtigere overblik og kontrol med eksamen. Særligt bedømmerne kommer til at opleve en forandring, vurderer salgsdirektør Steffen Skovfoged fra UNIwise.


”Censor og eksaminator skal vænne sig til en ny måde at arbejde på. De er nok dem, der vil føle den største forandring, fordi de ikke længere skal arbejde med kuglepen og papir, men læse og rette opgaverne på en skærm. Samtidig bliver det lettere for en bedømmer at kontrollere, om der er blevet kopieret noget fra nettet, da systemet har en indbygget plagieringskontrol, og endelig får de mulighed for at dele kommentar og feedback med de studerende og evt. med bedømmere, hvilket åbner op for nye læringsmuligheder,” siger Steffen Skovfoged fra UNIwise.