Campus nyt

En formiddag i Søværnet: Med Esbern Snare på Kattegat / A morning with the Navy

 
Picture of Jacob Munkholm Jensen
En formiddag i Søværnet: Med Esbern Snare på Kattegat / A morning with the Navy
by Jacob Munkholm Jensen - Monday, 17 August 2015, 3:13 PM
 
En formiddag i Søværnet: Med Esbern Snare på Kattegat

Fredag den 14. august afhentes en flok AAMS'ere i Grenå af gummibåde, som i høj sø fører os ud til det store støtteskib HDMS Esbern Snare. Det bliver starten på nogle spændende timer om bord, og turen kulminerer med salutkanon og antrædning på dækket, da skibet anløber Aarhus Havn.


8. semester-studerende besøger på Esbern Snare


”Er det jer fra Maskinmesterskolen?” spørger den langskæggede sergent, da vi møder ham og hans gaster på kajen ved bassin 1 på Grenå Havn. To store gummibåde med Dannebrogsflag i orlogsrødt og hvidt ligger klar, og de camouflageklædte søfolk er ivrige efter at komme af sted. Sergenten betragter skeptisk vores påklædning. ”I bliver plaskvåde,” konstaterer han så med et smørret grin.


Klokken er lidt i 8 om morgenen, fredag den 14. august 2015, og vi er alle iført afslappet hverdagstøj; cowboybukser, t-shirts og sommerjakker. Ingen har tænkt på, at det kunne finde på at blæse op hen over natten. Ingen har drømt om, at høje, iskolde bølger på denne augustmorgen ville hamre imod molen og brydes i hvide kaskader af skum. Skal vi godt nok derud - og så i gummibåde? Selv skolens alletiders gamle søulk Flemming Hauge Pedersen ser næsten bekymret ud. Men ja, det skal vi, og det kommer vi. Vi er ti studerende fra 8. semesters STCW-linje, tre undervisere og Deres udsendte skribent, og vi får alle sammen vores livs sejltur i de gummibåde, op og ned igennem de høje søer ud til skibet, der ligger et par sømil ude og venter på os. Og den langskæggede sergent får selvfølgelig ret: De fleste af os bliver temmelig våde, enkelte gennemblødte til skindet. Men det gør ikke noget - intet som helst, for det er mega fedt!


Et fleksibelt støtteskib af Absalon-klassen
Efter at gummibådene er blevet hejst om bord (i øvrigt mens skibet gør fart), er niveauet ligesom lagt. Alle er høje efter turen, og snakken går ivrigt. Vi bliver modtaget af 1. og 3. mester, som begge er uddannet maskinmestre ved Søværnet med rang af premierløjtnanter. Men det er en uddannelse, som nu er nedlagt, og i fremtiden skal Søværnet rekruttere deres mestre fra landets maskinmesterskoler. Det er jo derfor vi er om bord - vi skal fristes og imponeres, og det bliver vi så.


HDMS Esbern Snare (L17) er et såkaldt fleksibelt støtteskib af Absalon-klassen. Det er 137 meter langt og bestykket som en fregat. Besætningen er på 100 mand - heraf fire maskinofficerer, som, sammen med deres folk, bl.a. har ansvar for skibets to MTU 8000 M70 dieselmotorer (2× 8200 kW) og et hjælpemaskineri på fire Caterpillar 3508B dieselgenerator (4× 920 kW). Søværnets to enheder af Absalon-klassen indgår i Søværnets 2. Eskadre, der beskæftiger sig med de maritime dele af Forsvarets internationale opgaver. Skibene udsendes med kort varsel og anvendes i usikre regioner over alt på Jorden - eksempelvis piratjagt i Adenbugten, ligesom det var Esbern Snare, der sidste år beskyttede de fragtskibe, som hentede kemiske våben ud af Syrien i den skandinavisk ledede RECSYR-mission. Esbern Snare blev bygget på Lindø i 2004 og er således et af de sidste skibe, der løb af stablen på værftet. 

Esbern Snare tungt maskingevær


Masser af praktisk ledelseserfaring

Mens Esbern Snare fyrer op under maskinerne og stævner mod Aarhus, får vi en spændende og detaljeret rundvisning om bord. Vi finder også ud af om vi er søstærke, for skibet ruller godt i den friske vind. I sagens natur er det primært maskinrum og skibets kontrolrum, som samtidig er havaricentral, der fylder i dagens program. Det bemærkes i øvrigt at kontrolrummet, som ligger dybt nede i skibet, i overraskende grad ligner AAMS-maskinrumssimulatoren, og det er da også samme firma, der har leveret softwaren - nemlig Kongsberg. De fire maskinofficerer om bord er alle maskinmestre, og har det daglige ledelsesansvar for syv elektrikere og syv maskinmænd - enten udlærte mekanikere eller smede. Maskinofficererne har henholdsvis titel af vedligeholdelsesofficer, elektroofficer, driftsofficer og maskinchef, og det er et job, som udfordrer både evner inden for ledelse og polyteknisk overblik.


”Det er et godt sted at få praktisk ledelseserfaring,” fortæller premierløjtnant Peter Jørgensen. Han er supergodt castet til opgaven som fortæller, for han dimitterede fra AAMS i 2010 og har hele studiet i frisk erindring. I dag er han skibets elektronikofficer med seks mand under sig. ”Her får I ledelsesansvar lige med det samme, og I får virkelig brug for de ting, I lærte i management på skolen. I kommer ud som unge officerer og bliver ledere for mænd, der er gamle nok til at være jeres far, og du lærer hurtigt at stikke en finger i jorden og fungere sammen med mandskabet som et team. Søværnet er en superfed arbejdsplads med masser af hands-on i maskinen, masser af ledelseserfaring og spændende oplevelser oveni. Og man er jo ikke mere stavnsbundet her end man er i det private,” fortæller Peter Jørgensen og pointerer, at 4-5 år i Søværnet og en militær lederuddannelse jo ikke ligefrem er skadeligt for CV'et. Faktisk pynter det gevaldigt i relation til et eventuelt senere job i det civile.


Et typisk karriereforløb i Søværnet er anderledes end i det civile. Der går længere tid før du bliver maskinchef, for du skal først være kaptajnløjtnant og 1. mester, og det bliver man typisk først efter 4-6 år. Så skal man også læse en Master for at blive maskinchef, men den læser man sideløbende med jobbet, og den kan jo også være temmelig god at have i en senere civil karriere.

Esbern Snare kontrolrum


Ankomst til Aarhus i røg og damp

Tilbage på dækket skinner solen fra en skyfri himmel, og søen har lagt sig efterhånden som vi nærmer os Aarhus.  Besætningen har udskiftet camouflagefarverne med de noget mere maritime busseronner og marinehuer, og officererne er trukket i sorte frakker med ordensbånd og med hvidpuldede kasketter på hovedet. For en landkrabbe som mig ser det hele pludselig langt mere ægte ud, og idet vi passerer yderste mole affyrer skibets 127 millimeter dækskanon salut for byen, og vi indhylles i hvid krudtrøg mens det summer for ørerne. Ja, havde jeg haft en sabel, havde jeg sgu nok trukket den og gjort honnør.


Man kan sige at vi ankommer standsmæssigt efter en spændende og opfriskende tur på havet. Vi er klar til endnu et semester på Aarhus Maskinmesterskole, og mon ikke nogle af drengene vender tilbage en skønne dag - denne gang med gradstegn på skuldrene? Jeg tror det næsten.


Se flere billeder fra turen med Esbern Snare på facebook - klik her!

Se indslaget om Esbern Snares besøg i Aarhus på TV2 Østjylland - klik her!


English summary: Friday, August 14, 2015, a group of AAMS-students get picked up in Grenaa harbor by a couple of RIP-boats. In high seas they are taken to the Danish naval vessel HDMS Esbern Snare. It's the beginning of an exciting morning aboard, and the trip will culminate with salute cannon fire and attention on deck while docking at the Port of Aarhus.