Campus nyt

Endnu en racerbil til autoteknologerne på AAMS / One more racing car for the automotive technologists

 
Billede af Jacob Munkholm Jensen
Endnu en racerbil til autoteknologerne på AAMS / One more racing car for the automotive technologists
ved Jacob Munkholm Jensen - mandag, 24. august 2015, 10:37
 
Endnu en racerbil til autoteknologerne på AAMS

Lige efter sommerferien ankom en Formel Renault 2.0 til projekthallen på Navitas. Det er den anden racerbil, som er ankommet op til studiestart for det først hold autoteknologer i AAMS-regi.


Formel Renault

Til venstre den første bil; en Formel Ford, og til højre den nyeste, den lidt større 
Formel Renault 2.0. De holder begge til i projekthallen på Navitas.


English summery: Now we have two racing cars at AAMS! Shortly after the summer holidays a Formula Renault 2.0 arrived at AAMS. It is the second race car that has been acquired for the new automotive technologist-programme at AAMS. The racing cars will be used in the lections that are specifically about motorsport, which fills out about one third of the 2 years long education.

Nu har vi to racerbiler på AAMS! I begyndelsen af juni ankom den første af i alt to racerbiler, som Aarhus Maskinmesterskoles autoteknologer kan glæde sig til at stifte nærmere bekendtskab med. Bilen var en Formel Ford, bugget i 2005 og ombygget så den kan håndtere en Duratech-motor. I bilen ligger således en 1,6 liters Ford-motor, som yder 155 HK, hvilket må siges at være en del for en cirka 500 kilo tung bil (inkl. fuld tank og chauffør). Topfarten for Formel Forden ligger da også omkring 200-230 kilometer i timen. Bilen har en racergearkasse - den såkaldte dokbox H-gearkasse - med 4 fremadrettede gear. I 1. gear accellerer bilen fra 0 til 100 på lige godt 4 sekunder.


Men nu er Formel Forden blevet overgået. Lige før sommerferien ankom nemlig den anden og sidste bil, nemlig den større Formel Renault 2.0. Dens 2 liters motor yder 200 HK og har en 6 trins sekventiel gearkasse, som modsat Fordens H-gearkasse er noget mere racer-agtig og hurtigere at betjene for den øvede kører.


Skilles ad og samles igen

Men hvad skal de to racerbiler egentlig bruges til? Vi spurgte AAMS-underviser og forhenværende racerkører Henrik Jacobsen:

"Lidt enkelt kan man sige at de studerende skal lære at skille bilerne ad og samle dem igen. De skal ikke køre i dem. Meningen er at de skal opnå en fornemmelse af hvordan teknikken er bygget op i sådan en type bil, og så skal de lære at justere bilen ind. Det er jo en racer, som på mange måder er anderledes end en almindelig personbil," forklarer Henrik Jacobsen


Racerbilerne indgår i den del af uddannelsen, der handler om motorsport, og som fylder cirka en tredjedel af uddannelsen. De øvrige dele af autoteknolog-uddanelsen handler om fag som ledelse og samarbejde, kompleks fejlfinding på almindelige personbiler samt et praktiksemester.


Læs også artiklen: Racerkører skal undervise autoteknologer på AAMS - klik her!


Et samarbejde med Erhvervsakademiet

Det nye 1. semester autoteknologer bliver på cirka 63 studerende, og de består af både danske og internationale studerende. Undervisningen foregår på engelsk.

Erhvervsakademi Aarhus har udbudsretten til uddannelsen, og fra august 2015 driftes den i samarbejde med Aarhus Maskinmesterskole. Ansvaret for den daglige drift og undervisningen ligger hos AAMS, som også ansætter de nødvendige undervisere. 
Uddannelsen til autoteknolog varer i alt 2 år.


Læs mere om uddannelsen til autoteknolog - klik her!


Formel Renault foto 2

Adjunkt Lars Keinicke (tv.) og semesterkoordinator Henrik Jacobsen (th.) skal
begge undervise på autoteknolog uddannelsen.