Campus nyt

Historien om en iPad, en tyv og en AAMS'er / An AAMS theft-story

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Historien om en iPad, en tyv og en AAMS'er / An AAMS theft-story
by Jacob Munkholm Jensen - Friday, 13 November 2015, 10:32 AM

Historien om en iPad, en tyv og en AAMS'er

Mens Navitas-tyvene endelig blev pågrebet sidste weekend, lykkedes det en studerende at vinde sin stjålne iPad tilbage - midt på Strøget.

Stjålet iPad
English summary: As reported earlier here at Campus, there has been numerous incidents of theft at AAMS lately. Last weekend, however, the police caughed the thieves in the act, and this Monday a AAMS-student succeded in regaining his stolen iPad. The message is clear: Look after your things, and make sure that your buddies do the same.

Sig ikke at det ikke kan være spændende at have sin daglige gang på AAMS. Som tidligere skrevet her på campus, har vi i den seneste tid været udsat for tyverier, både på Navitas og i Mejlgade, hvilket har betydet en skærpelse af sikkerheden i vores bygninger.

Over en periode havde Navitas-bygningen faktisk været udsat for jævnlige tyverier, hvor der forsvandt pc'er og andet fra alle etager. Sidste uges pc-tyverier fra AAMS-administrationen var bare én episode af flere. Men det er der nu sat et (i hvert fald foreløbigt) punktum for, efter at politiet i søndags kunne pågribe tyvene på fersk gerning i parkeringskælderen. De var netop trådt ud af elevatoren med dagens rov, da lovens lange arm slog til.

IPad stjålet fra rygsæk

Men ikke nok med det. Ugen bød nemlig også på endnu en episode, som involverede tyveri fra AAMS'ere, denne gang i Mejlgade. Følgende historie skal ikke forstås som en opfordring til at tage sagen i egen hånd, men som et eksempel på, hvordan det også kan gå:

Det hele begyndte i mandags ved ni-tiden om morgenen, hvor Nicholas Hansen og kammeraterne på 6. maskinmester-semester netop havde forladt klasseværelset i Mejlgade for at gå ned i PA-laboratoriet. Det har de jo gjort så mange gange før, og turen hen ad gangen og ned ad trappen er hurtigt overstået. Derfor smed Nicholas da også bare sin iPad ned i sin taske og kastede den på ryggen uden at lukke klappen. 

"Da vi kommer ud på gangen, ser jeg godt at der kommer nogen gående, som jeg ikke har set før, men jeg tænker ikke videre over det. De følger med flokken ned ad trappen, og i flaskehalsen på trappen ved døren ind til laboratoriet, mærker jeg et lille puf imod tasken. Det næste jeg bemærker er, at de, der fulgte med ned ad trappen, ikke fortsætter sammen med os andre indenfor, men i stedet går udenfor. Det undrer mig, og da jeg tjekker min taske, er iPad'en selvfølgelig væk."

På det tidspunkt er de fremmede personer dog allerede væk - sporløst forsvundet, selvom Nicholas' første indskydelse er at springe ud ad døren og spejde i alle retninger. Hvilken vej kunne de være gået? Alle veje; de kunne være hvor som helst i Danmarks næststørste by.

Tyveknægte-jagt på Strøget

"Men så tænkte jeg, at min største chance for at støde på dem, måtte være på Strøget. Jeg nåede hele vejen op til Bruuns Galleri uden at spotte dem og gav så op. Men da jeg begyndte at gå tilbage mod skolen, så jeg dem så pludselig komme gående fra telefonsmøgen. Den ene bare en grå pc og noget, der fuldstændig lignede min iPad, under armen."

Nu gør Nicholas noget, som trods alt kræver mod. Han indhenter gruppen og træder frem foran dem og siger: "Undskyld, ikke for at anklage dig for tyveri, men dét dér ligner rigtig meget min iPad."

Tyven standser op og ser på ham, overrasket, men gør så noget uventet. Han rækker ham simpelthen iPad'en uden vrøvl og med en søforklaring om, at han faktisk netop havde fundet den i en skraldespand og bla bla bla ...

"Der var efterhånden en del mennesker på Strøget. Hvis jeg havde været alene sammen med de typer, havde jeg ikke gjort det," ræssonnerer Nicholas i dag.

Men han fik sin iPad tilbage, og samme dag skærpede skolen sikkerheden i Mejlgade ved at ændre dørlåsen, så alle nu skal benytte nøglekort, når man skal ind. De automatiske dørlåse på Navitas er også blevet ændret. Det er en skam at det er nødvendigt. Men det er det bare. 

Så god weekend til alle, og pas godt på jeres ting derude - og sørg for at jeres kammerater gør det samme!