Campus nyt

Rejsebrev fra AAMS-praktikant i Kurdistan / Letter from AAMS-intern in Kurdistan

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Rejsebrev fra AAMS-praktikant i Kurdistan / Letter from AAMS-intern in Kurdistan
by Jacob Munkholm Jensen - Friday, 13 November 2015, 11:39 AM

Rejsebrev fra AAMS-praktikant i Kurdistan

Jeg hedder Biwar og er i øjeblikket i værkstedspraktik hos HKN Energy - en olievirksomhed, som har slået sig ned i Kurdistan, i det nordlige Irak. 

Biwar i værkstedspraktikken, Kurdistan

English summary: My name is Biwar and I am currently a 3rd. semester marine and technical engineer intern in HKN Energy - an oil company that has settled in Kurdistan, in northern Iraq.

Efter flere forgæves forsøg på at finde praktikplads i Danmark valgte jeg at søge udenlands, hvilket gav pote, efter at jeg havde rejst frem og tilbage (for egen regning) for at snakke med diverse virksomheder. Jeg har kurdiske rødder, hvilket fik mig til at søge en praktikplads i Kurdistan, som ligger i det nordlige Irak. Jeg havde nærmest opgivet alt håb, da jeg endelig blev kontaktet af HKN drilling department, som gerne ville tilbyde mig en praktikplads. 

Nu tænker mange sikkert på krigen, som forgår hernede. Men det skal i den forbindelse siges, at de kurdiske områder er præget af fred. Vi har selvfølgelig frontlinjer, hvor kampene mod ISIS forgår, men det er ikke noget, man er i nærheden af, og det er slet ikke noget, man kan mærke.

Første gang på et oliefelt
Mine 6 måneder her har som sagt budt på lidt af hvert. Det var første gang jeg nogensinde trådte ind på et oliefelt, og jeg må ærligt indrømme, at man bliver overvældet af al den information, der bliver givet. Spændene er det i hvert fald, specielt med alle de maskiner, som florerer her. HKN har sørget for et sted til mig at bo (som jeg slet ikke brokker mig over), samt mad og drikke.

Første arbejdesuge bød på masser af introduktion til sikkerhed mht. farlige gasser, arbejdet og beklædning, samt at man også får en hel masse læsestof. Læsestoffet gav mig et godt indblik i hvordan det fungerer i felten, men skabte også et problem for mig, idet ”oliefelts sprog”; unikke termer, som bruges i oliebranchen - f.eks. ”Dogleg” (som ikke betyder hundeben i den forstand som på en hund) og POOH (som er en forkortelse for ”pulling out of hole”). Et andet problem var, at de mixer metriske og amerikanske måleenheder. Dog bliver man hurtigt sat ind i det hele. Igen er sikkerhed alfa og omega på et oliefelt, og må ikke overtrædes på nogen måder.

Pumper, el, kemikalier, filtrerings enheder etc.
Da jeg endelig kom ud i felten, blev det i første omgang i produktionsafdelingen, fordi vi på daværende tidspunkt ikke havde nogen boring i gang. Jeg synes selv det var en kanon måde at blive introduceret til oliebranchen på, da det hjalp mht. at genkende emner. Det var i en meget stille og rolig periode, og i den periode fik jeg arbejdet med: Pumper, el, kemikalier, filtrerings enheder, motorer, generatorer og varmeenheder. 

Endelig, da selve boringen kom i gang, var der pludselig meget mere at lave, og der blev travlt, meget travlt. Som om travlheden ikke var nok i sig selv, var det en hel ny verden at blive sat ind i. Der er himmel og jords forskel på boring og produktion - og det gælder alt, fra nye termer i sproget til selve arbejdet. Det var lidt ligesom at starte praktikken helt forfra. 

Ansvar og masser af arbejde
Det, der glæder mig mest, er, at jeg har fået ansvar, sat folk til at udføre arbejde og selv udført arbejde. Dertil har der været mange ting, som jeg har været inde over og arbejdet på - eksempelvis pumper, shakers, el, vedligeholdelse, metal arbejde, rør (drillpipes, tubing, casing), motorer, BHA (bottom hole assembly), luftforurenings checks, planlægning mm. Der er ikke ét specifikt job som man kan beskæftige sig med på en rig, fordi der er så mange ting der skal fungere sammen. Men et kæmpe plus hos mig er udsigten herude.

Selvom det hedder 12 timers arbejdsdage i felten, så er det dejligt at man har fokus på selve arbejdet og ikke alt andet. De 12 timers arbejde kan godt lige pludselig blive til 15-24 timer, alt efter hvad der lige sker. Så det er noget, man skal være forberedt på. 

Blod på tanden til oliebranchen

Alt i alt elsker jeg jobbet, stedet, folkene og praktikken. Det har kun givet mig yderligere blod på tanden at komme herud og prøve kræfter med oliebranchen. At jeg snakker kurdisk har selvfølgelig hjulpet mig langt hen ad vejen for at kunne opfylde kravet til værkstedskurset. Værkstedskurset opfyldes af service virksomhederne arbejde, mens en bachelor praktik nok nærmere vil passe til selve olievirksomhederne.

Jeg har været rigtig glad for måden, som HKN-folkene har værnet omkring mig på, i form af hjælp og informationer, samt at de med glæde har delt deres erfaringer med mig. Jeg kan i hvert fald ikke klage og glæder mig slet ikke til at forlade stedet om en tre måneders tid. 

Hilsen Biwar Hessin

Værkstedspraktik i Kurdistan

Biwar i værkstedspraktik i Kurdustan