Campus nyt

AAMS'er efter bachelorpraktik i Sydstaterne: En fantastisk oplevelse! / AAMS intern in the US

Billede af Jacob Munkholm Jensen
AAMS'er efter bachelorpraktik i Sydstaterne: En fantastisk oplevelse! / AAMS intern in the US
ved Jacob Munkholm Jensen - mandag, 14. december 2015, 09:09

AAMS'er efter bachelorpraktik i Sydstaterne:
En fantastisk oplevelse!

Da Andreas Hestehauge Nielsen for et par uger siden kom hjem til Danmark efter 21/2 måneds praktik på en Rockwool-fabrik i sydstaten Mississippi, var hovedet fyldt med spændende oplevelser og indtryk fra det amerikanske bibelbælte.

Andreas på Rockwool fabrik

English summary: When Andreas Hestehauge Nielsen a few weeks ago came home to Denmark after 21/2 month internship at a Rockwool factory in the southern state of Mississippi, his head was full of exciting experiences and impressions from the American Bible belt.

Han havde ikke sovet i 25 timer, da han forleden aften afsluttede sidste etape af rejsen og nåede forældrenes hjem i Hadsund. Så lang tid var der gået, siden han låsede døren til det motelværelse i Memphis, Tennessee, som havde været hans hjem de sidste par måneder, og til rejsen endelig var tilendebragt. I dag, masser af søvn og eftertanke senere, reflekterer Andreas Hestehauge Nielsen modent over sin bachelorpraktik i Guds eget land - en fantastisk og banebrydende oplevelse på flere planer.

”Praktikken foregik på en nyopført Rockwool-fabrik (i USA kaldet Roxul) på grænsen mellem de to sydstater Tennessee og Mississippi, så jeg boede i den ene stat og arbejdede i den anden,” fortæller Andreas om motellet, som lå i en økonomisk tynget del af Memphis, hvor man ikke går ud om aftenen, og som er præget af vold og kriminalitet.

Men selvom Andreas var det absolut eneste hvide menneske i mange kilometers omkreds, og selvom området var så belastet, at motellets foyer hver nat var bevogtet af to politifolk, mødte amerikanerne den unge dansker med en varme og venlighed, som han aldrig har oplevet før:

”Det er da klart, at jeg flere gange måtte trække udlændinge-kortet: I'm not from around here. Men når folk fandt ud af at jeg var dansk, og at jeg var åben og villig til at snakke med dem, var de utrolig flinke. Alle sammen. Jeg havde ingen dårlige oplevelser under mit ophold, selvom jeg boede i et meget udsat område, og selvom jeg kunne have været et let offer.”

Bachelorprojekt med fokus på indkøring
Egentlig begyndte det hele hjemme i Danmark, hvor et familiemedlem, som selv arbejder for Rockwool i Doense, for sjov foreslog han at tage til USA. Rockwool er som bekendt et dansk brand, og han vidste at virksomheden for et par år siden havde bygget en ny fabrik i Mississippi. Og som sagt, så gjort. Andreas kontaktede fabrikschefen, som var dansker, og chefen var frisk på ideen. Efter mange måneders besværligt bureaukrati omkring det såkaldte J1 praktikvisum, kom han omsider af sted, i september 2015. 

Den lange sagsbehandling endte med at koste ham en måned af den tid, han oprindelig havde tænkt sig at bruge på praktikken, men han tilbragte ventetiden effektivt og fik lavet meget forarbejde på sit bachelorprojekt allerede før han rejste. Andreas projekt handler kort fortalt om fabrikkens indkøringstid, hvor Andreas ville undersøge årsagerne til, hvorfor den planmæssige indkøringstid siden opstarten i 2014 ikke havde holdt stik. Resultatet af hans undersøgelser er desværre klassificerede, men undervejs blev der også tid til et ekstra projekt, hvorunder Andreas undersøgte håndtering af vådt råmateriale i produktionen. 

Resultaterne af sit arbejde præsenterede Andreas i Rockwools hovedsæde i Roskilde i denne uge.

Venner fra alle samfundets lag
Under sit arbejde på fabrikken mødte Andreas alle mulige forskellige slags mennesker, fra alle samfundslag. Han blev venner med den religiøse korsanger, som bar sin pistol i bæltet som vi andre går med hue om vinteren, og med en kollega, der fortalte om sin barndom med en hvid mor og farvet far, som børnene ikke måtte kalde far, og som officielt boede i et skur i bunden af haven.

USA's sydstater er en kultur for sig - rig på gæstfrihed, den såkaldte ”Southern Hospitality”, og samtidig fyldt med religiøse fordomme, absurde våbenlove og et enormt gab mellem rig og fattig. Sydstaterne er en del af USA, som vi danskere kun sjældent hører om, og som i mange tilfælde fuldstændig overgår vores vildeste fantasi.

”Det var en fantastisk oplevelse, som har gjort mig meget klogere på mange aspekter i livet. Grunden til at jeg tog derover var først og fremmest at prøve noget andet; at gøre noget andet end det sædvanlige. Jeg havde behov for at prøve mig selv af, mens tid var,” forklarer Andreas, og det lykkedes over al forventning.

Et par gode råd om økonomi og visum
Faktisk var Andreas den første AAMS'er, som har været i praktik i USA på det såkaldte J1 praktikvisum, som er et krav til alle praktikanter. Som sagt er udstedelsen af visummet en tidskrævende affære, og alle interesserede anbefales at begynde processen i god tid.

”Et godt råd til dem, der gerne vil i praktik i USA er, at de skal begynde at ansøge om visum i virkelig god tid. Allerhelst et år før. Bureaukratiet er ufatteligt, og selv smårettelser til ansøgningen skal igennem mange hænder,” formaner Andreas. 

Rent økonomisk, så budgetterede han med 40-45.000 kroner, hvoraf de cirka 17.000 kroner blev finansieret via legater. Han klarede sig for mindre end budgetteret, men - som man siger overthere -  better safe than sorry ...

Vil du høre mere om dine muligheder for et praktikophold i udlandet, så kontakt vores internationale koordinator Anna Kathrine Jørgensen på mail akj@aams.dk eller telefon 4122 7175.

Se flere af Andreas' billeder på facebook - klik her!

Hjemløs på highway, Tennessee