Campus nyt

Maskinmesterstuderende søges til insektproduktion / Marine and technical engineer student wanted!

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Maskinmesterstuderende søges til insektproduktion / Marine and technical engineer student wanted!
by Jacob Munkholm Jensen - Thursday, 4 February 2016, 3:01 PM

Maskinmesterstuderende søges til insektproduktion-startup

Vi har fået følgende henvendelse fra en iværksætter, som har brug for en maskinmester til at komme videre i sit projekt:

Jeg ønsker at starte en virksomhed hvis formål er at producere, forarbejde og sælge insekter og søger derfor en maskinmester til at hjælpe med at opbygge et anlæg der kan automatisere insektproduktion. Opgaver kan f.eks. være at analysere allerede eksisterende anlæg fra andre områder og udfra dette planlægge og implementere produktions setup. Der søges samtidig også en biolog således der vil være den nødvendige faglig sparring. Jeg har selv baggrund i erhvervsøkonomi med fokus på salg, markedsføring og innovation. Tværfagligt samarbejde, kreativitet og innovation vil være bærende elementer i samarbejdet da produktion af insekter på industriel basis er meget nyt og vi derfor har mulighed for at skabe og præge fremtiden. 

Hvorfor er insekter interessante?
Insekter er et rigtig godt alternativ til produktion af animalsk protein fra kød (kylling, svin og kvæg) samt erstatning af soja og fiskemel til brug i foder. Når man sammenligner insekter med kød bliver man overrasket over hvor mange resourcer der går til vores kødproduktion sammenlignet med insekter (fårekylling):

• Der skal 10 kilo foder til at producere 1 kg protein (oksekød)
  • Der skal 1,7 kg foder til at producere 1 kilo protein (fårekylling)
  • Der går 8350 liter vand til at producere 1 kr protein (oksekød)
  • Der går 4 liter vand til at producere 1 kg protein (fårekylling) 

Endvidere står kødproduktion for 20% af verdens CO2 emission, hvor insekter både forurene betydeligt mindre samt optager langt mindre plads i produktionen. Potentialet for brugen af insekter i fremtiden er kæmpe stort og jeg vil rigtig gerne i kontakt med interesserede, som kunne være motiveret og passioneret for projektet. Der er ikke tale om en ansættelse, men en mulighed for at være med i en startup. Du kan kontakte mig på rasmusnyrup@gmail.com hvis det har interesse og så tager vi den derfra. Ser frem til at høre fra dig og tak for din tid!

Mvh
Rasmus Nyrup