Campus nyt

AAMS-studerende modtager Søfartens Skolelegat

Picture of Jacob Munkholm Jensen
by Jacob Munkholm Jensen - Thursday, 20 December 2012, 9:34 AM

Søfartens Skolelegat af 5. maj 1945, som skænkes af Foreningen til Søfartens Fremme, blev den 19. december overrakt til en studerende ved AAMS.

Det var en overrasket Brian Amstrup Jensen, som onsdag den 19. december fik overrakt Søfartens Skolelegat af 5. maj 1945. Klassen, som hele formiddagen var optaget af eksamensrepetition, blev helt uventet afbrudt af prorektor Leif Tranborg, som i kammeraternes nærvær havde fornøjelsen af at overrakke det fornemme legat til den helt uforberedte maskinmesterstuderende. 

Prorektor Leif Tranborg overrækker legatet til 4. semester studerende Brian Amstrup Jensen.

”Det var jeg slet ikke forberedt på,” siger en glad Brian Amstrup Jensen, som går på 4. semester på AAMS. Oprindelig kommer han fra Vemb ved Holstebro, og selvom der ikke umiddelbart er maritime traditioner i hans familie, er det noget, som Brian har tænkt sig at lave om på:

”Jeg er meget åben overfor mine muligheder som maskinmester, og tænker at det kan være enormt spændende at sejle nogle år til søs,” siger han. Sammen med æren følger et kontant beløb på 8.900 kroner. Penge, som falder på et tørt sted i en studerendes stramme økonomi – især op imod jul.

Stort engagement i de maritime fag
I skolens indstilling hedder det blandt andet om Brian, at han ”… er en samvittighedsfuld studerende, der udviser et stort engagement i de maritime fag. Brian har ved flere lejligheder udvist særlig interesse for faget. Ligeledes har han været meget aktiv i forbindelse med underviser-udveksling, og herigennem udvist netop den løsningsorienterede tilgang, som kendetegner en maskinmester fra AAMS.”

Hvert år uddeler Foreningen til Søfartens Fremme legater til studerende ved maritime skoler i Danmark. Søfartens Skolelegat af 5. maj 1945 uddeles i portioner på hver 8.900 kroner.