Campus nyt

Fra eksamensbord til hightech virkelighed / From exam table to hightech reality

 
Picture of Jacob Munkholm Jensen
Fra eksamensbord til hightech virkelighed / From exam table to hightech reality
by Jacob Munkholm Jensen - Friday, 20 January 2017, 8:57 AM
 
Fra eksamensbord til hightech virkelighed

Ved frokosttid, mandag den 9. januar 2017, sad AAMS-studerende Martin Wendt Olaussen og forsvarede sit bachelorprojekt. Samme dag kl. 12.00 kunne han fejre titlen som maskinmester med familien efter en vel overstået eksamen. Dagen efter kl. 08.00 påmønstrede han som 2. mester på det nybyggede specialskib Siem Helix 2 på Flensburger Shiffbau.

Siem Helix 2


English summary: The marine and technical engineering student Martin Wendt Olaussen finished huis final exam at AAMS on Monday January 9. The next day he signed on as 2nd engineer on board the brand new Well intervention vessel Siem Helix 2. 

Siem Helix 2 er ejet af norske Siem Offshore og skal efter en yderligere udrustning i Schiedam (Holland) på en mangeårig kontrakt til Brasilien for det SHELL-ejede Helix Energy Solution og det statsejede brasilianske olieselskab Petrobras.

Det skib, som Martin påmønstrede den 10. januar, er et specialskib med alt det sidste nye inden for offshore teknologi, og er med en byggepris på 2,5 milliarder norske kroner ekstremt veludrustet. Skibet har plads til en besætning på 150 personer og har heraf en maskinrumsbesætning på 10 mand.

Martin inviterede de to AAMS-undervisere Flemming Hauge Pedersen og Ole Hansen ombord inden afgang til udrustningsværft i Holland. Efter en hel dag ombord er de begge tanket op, begejstret og overvældet over det fine skib. Martin skal arbejde 5 uger ombord i Brasilien, efterfulgt af 5 ugers fri hjemme.

Et såkaldt Well intervention vessel
Skibet er et såkaldt ”Well intervention vessel”. Well intervention er en betegnelse, der dækker over mange operationer, der alle har til formål at forøge produktionen fra eksisterende oliebrønde. Der gennemføres blandt andet oprensninger af oliebrønde, perforeringer af undergrunden ved at udsætte undergrunden for et tryk højere end det, som undergrundsformationen styrkemæssigt kan holde til, hvilket får undergrunden til at slå revner, der så vil hjælpe tilstrømningen af olie frem imod en boring.

Ind imellem pumpes forskellige syreforbindelser ned i undergrunden. Disse kan opløse kalkholdige forbindelser, der har tendens til at stoppe olieflowet fra reservoiret - lidt ligesom en afkalkning af kaffemaskinen.

Siem Helix 2's detaljer er:

Bruttotonnage: 21.500 tons
Dødvægt: 12,500 tons
Flagstat: Bahamas
Længde overalt :156 meter
Bredde: 31 meter
Maskineri: 8 stk. Wartsila 32 motorer a 3480 kW
2 stk. propeller og 2 ror
5 stk. tunnelthrustere
2 stk. retractable azimutthruster


Er du interesseret i at vide mere, så er her en håndfuld nyttige links til videre inspiration:


Flemming og Martin

Lektor Flemming Hauge Pedersen (tv.) og den nyudnævnte 2. mester Martin Wendt Olaussen ved kajen i Flensburg. Snart går turen til fjerne sydamerikanske kyster.