Campus nyt

Autoteknolog fra AAMS læser videre til Automotive Engineer i Brighton / Top-up as Automotive engineer in Brighton

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Autoteknolog fra AAMS læser videre til Automotive Engineer i Brighton / Top-up as Automotive engineer in Brighton
by Jacob Munkholm Jensen - Wednesday, 13 December 2017, 12:10 PM

Autoteknolog fra AAMS læser videre til Automotive Engineer i Brighton

For Johan Hentze er det en gammel drøm, der går i opfyldelse - lige nu, mens du læser disse linjer. I årevis har han planlagt sit karrierespor, som efter uddannelsen til autoteknolog skulle bringe ham videre til England. Eller mere præcis til University of Brighton.

Johan Hentze

English summary: The automotive technologist Johan Hentze is about to make a dream come true, as he study to become an automotive engineer at University of Brighton in the UK. 

Kort efter dimissionen i sommer, hvor Johan fik udleveret sit eksamensbevis, pakkede han sin kuffert og rejste videre til England. Livet som studerende var nemlig langt fra forbi for den 23-årige aarhusianer, som i dén grad havde mod på mere. I dag har han været i gang i et halvt år og har afsluttet eksamenerne efter det første semester på University of Brighton. Her læser han en såkaldt top-up på autoteknolog-uddannelsen - en BSc i Automotive Engineering Hons. Det betyder, kort fortalt, en professionsbachelor som autoingeniør, hvilket ikke er en titel, vi er bekendt med herhjemme. Man skal nemlig til udlandet, hvis man vil prøve kræfter med den.

"Det er noget, jeg altid har vidst at jeg skulle," forklarer Johan i telefonen fra Brighton. Han bor på et værelse i den sydengelske havneby, som han beskriver som en fed studieby - men samtidig lige så dyr som København.

Auto-ingeniør på et år
Allerede om et halvt år har han ifølge planen afsluttet sin top-up, og kan kalde sig professionsbachelor og Automotive engineer, og det er en stærk motiveringsfaktor for den unge autoteknolog.

"Det er en uddannelse, jeg vil kunne bruge alle mulige steder i branchen. Alle virksomheder, der arbejder med udvikling og optimering af motorer, kan bruge sådan én," siger han. Men han er slet ikke sikker på at han vil stoppe uddannelsesforløbet her: "Jeg kan fortsætte med en Master her på Brighton, og det overvejer jeg da. Det tager kun ét år ekstra."

Dyrt og krævende studie
Men når alt det er sagt, så er uddannelsen som Automotive engineer selvfølgelig heller ikke noget, der bare dumper ned i turbanen. Så langt fra. Det er nemlig benhårdt arbejde, og Johan kan ikke anbefale det til de autoteknologer, der ikke er særdeles velbevandrede i både engelsk, matematik og fysik. Niveauet er nemlig højt, og der gives ikke ved dørene. Dertil kommer, at man selv betaler for sin uddannelse i England:

"Jeg har fået min SU med, og med den kan jeg betale huslejen. Derudover har jeg min opsparing og får lidt hjælp hjemmefra. Men den største post er det, det koster at studere. Min uddannelse koster mig 9.250 pund (ca. 78.000 kr., red.). Det beløb har jeg lånt af den britiske stat, og jeg skal først begynde at betale pengene tilbage når jeg får et job. Men de skal jo betales, og derfor er det vigtigt, at man gør sig nogle overvejelser, før man går i gang herovre. Man skal virkelig ville det," understreger Johan Hentze.

Kontakt Johan hvis du har spørgsmål
Johan står meget gerne til rådighed for alle AAMS-autoteknologer, der gerne vil høre mere om mulighederne på University of Brighton. Han er selv den første dansker, der læser derovre, og har derfor gjort sig en del værdifulde erfaringer. Han anbefaler, at hvis man er interesseret, så er det bare om at komme i gang.

"Kontakt mig så hurtigt som muligt. Det tager nemlig tid at arrangere, og man skal igennem en tidskrævende sprogtest, som afgør om ens engelske niveau er højt nok. Jo før man tager hul på disse ting, desto bedre," siger han.

Så overvejer du en fremtid som Automotive Engineer - så tag fat i Johan på mail johanhentze@hotmail.com.

Du kan også læse mere om top-up uddanelsen på Brightons egen hjemmeside - klik her!

Brighton studies