Campus nyt

Fuld gang i 3D printerne på 2. semester projekterne / 3D printing on marine- and technical engineer 2nd seemester projects

 
Picture of Jacob Munkholm Jensen
Fuld gang i 3D printerne på 2. semester projekterne / 3D printing on marine- and technical engineer 2nd seemester projects
by Jacob Munkholm Jensen - Thursday, 15 March 2018, 4:03 PM
 
Fuld gang i 3D printerne på 2. semester projekterne

De studerende, der i øjeblikket knokler med at færdiggøre deres 2. semester projekter i værkstederne, har for alvor fået øjnene op for de muligheder, som 3D printerne åbner op for. Vi tog et kig på et af projekterne.


Pistemaskinen samles


English summary: Students who are currently working hard to complete their 2nd semester projects in the workshops are exploiting the oppertunities thet come with 3D printing components. 

En mini-piste-maskine, som skal præparere sneen over begrænsede områder på pisten. Maskinen spændes efter en snescooter og består – foruden af en tromle – af en fræser, der pisker sneen op. Fræseren er drevet af en benzinmotor, mens strømforsyningen til den Arduino-baserede hæve- og sænkefunktion sikres via et batteri fra en boremaskine. Se dét er et projekt, vi ikke har set før på 2. semester – og det velnok allermest innovative er, at et centralt element af konstruktionen er skabt af en 3D printer.


Kreative og innovative løsninger
”Vi besluttede at bruge et batteri fra en boremaskine. Det er nok, da vi ikke regner med at sådan en maskine skal kunne køre mere end et par timer imellem opladningerne. Men for at undgå at skære batteristikket af og ødelægge boremaskinen, var vi nødt til at tænke kreativt,” forklarer Mads Kristiansen, 2. semester-studerende og tidligere skilærer i Alpendorf.

I stedet for at ødelægge den fine Bosch-boremaskine valgte den fem mand store gruppe at tegne stikket i Inventor og simpelthen printe det ud. Stikket virker perfekt, og det mangler bare at blive monteret på maskinen, før det er klar til test.

Nul erfaring med 3D printerne
”Der var ingen af os i gruppen, der havde erfaring med 3D print før vi gik i gang. Men det er overraskende let at gå til. Man tegner sin komponent i tegneprogrammet, og så printer man det ud. Hvor svært kan det være?” spørger Rune Andersen. Foruden Mads og Rune består gruppen af Jonas Berg, Rasmus Hansen og Victor Vadsholt.

Gruppen er ikke den eneste, der i år for alvor har taget 3D printet til sig som værktøj i deres projekt. Faktisk er der noget, der tyder på, at anvendelsen af printerne snarere er reglen end undtagelse. Og det er en yderst positiv udvikling, mener studieleder Kim Elsø Jensen:

”I 2. semester-projekterne skal de studerende tænke innovativt og må meget gerne udfordre de gængse arbejdsmetoder. Det er fedt at se, når de går så meget op i det, at også vi som undervisere kommer til kort og ender med at lære noget nyt,” siger han.

Primus motor for introduktionen af 3D printerne i semesterprojekterne er fagkonsulent Kasper Schulz i samarbejde med b.la. underviserne Torben Rauff og Carsten Chlemensen. Forårets 2. semester-projekter skal være afsluttet før Påskeferien, hvorefter de udstilles i Glasburet i Navitas-atriet.


Den 3D printede komponent

Den 3D-printede komponent, der er boremaskine-batteriets stik.

Tegning

Arbejdstegning af mini-piste-maskinen.