Campus nyt

Det er godt at være AAMS’er i Norge

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Det er godt at være AAMS’er i Norge
by Jacob Munkholm Jensen - Thursday, 13 September 2018, 10:57 AM

Mød 25-årige Troels Jensen. Han befinder sig i øjeblikket i bachelorpraktik hos FMC Biopolymer i Haugesund, Norge. Men hvordan er det så? Vi har spurgt ham ad.

Det er godt at være AAMS'er i Norge_1

Jeg startede på adgangskurset i 2015 med min industrielektriker baggrund. Jeg har altid haft en interesse for fabrikker, maskiner og produktionslinjer.  Jeg valgte Energilinjen på 8. semester, fordi jeg ønskede at lære om optimering, kraftvarmeværker og vedvarende energi. Der sker så meget inden for grøn omstilling, og det vil helt sikkert få endnu større betydning i fremtiden. 

Fortæl os lidt om hvordan du fik praktikpladsen, og om din hverdag.

Jeg tog kontakt til vedligeholdelseschefen på FMC Biopolymer i Haugesund, fordi han nok bedst vidste hvad en maskinmester kan. Han henviste til deres forbedringsingeniør, som har hænderne fulde med optimeringsopgaver. Ligesom Danmark, så har Norge stor fokus på energioptimering og på at konvertere til vedvarende energikilder, og det er også det, som mit bachelorprojekt handler om.

Fabrikken er i øjeblikket i gang med en større grøn omstilling frem mod 2025, hvilket har givet anledning til flere projekter. Mit projekt fokusere på hvordan fabrikken skal designes for at udnytte energien mest muligt og optimalt. Dette betyder at jeg skal foretage en analyse af dagens energiforbrug og estimere økonomisk gevinst ved, at gennemgå en grønomstilling af energiforsyningen. 

Hvorfor lige præcis Norge – og kan du anbefale det til andre?

Norge er interessant at tage til i sin bachelorpraktik, fordi vi er utroligt ligesindede. Norge investerer mange penge i støtte til at komme fri fra brugen af naturgas og olie i industrien. Dette giver mulighed for spændende bachelorprojekter. I fremtiden vil der helt sikkert blive fokuseret på virksomhedernes energiforbrug og deres klimaaftryk.

Mine erfaringer med at søge praktiksted i Norge er kort og godt: undgå HR-afdelinger. Det er stopklodsen ved at søge praktikvirksomheder heroppe. Tag i stedet kontakten direkte til en teknisk afdeling, der 'jobber' med relevante arbejdsopgaver for en maskinmester. Vær opmærksom på at navnet maskinmester er en ukendt titel i Norge. Deres ingeniørhøjskoler har linjer, som minder om det, som AAMS tilbyder. Forklar tydeligt i ansøgningen, hvad det er, du søger i et bachelorprojekt/praktik, og hvad en maskinmester kan. 

Vi snakker dansk/norsk til hinanden, hvilket fungerer udemærket. Skriftsproget er faktisk utroligt nemt, da vi har mange ting tilfælles. Til hverdag sidder jeg på et kontor med tre ingeniører og arbejder udelukkende på bachelorprojektet. 

… og hvad med økonomien?

Norge er dyrt og bo i, så lige så snart at uddannelsesaftalen er i hus, bør der søges intensivt efter legater. Jeg fik først min uddannelsesaftale sent og nåede derfor ikke at søge inden jeg skulle afsted. Heldigvis findes der legater, som kan søges efter afrejse. Mine ambitioner er helt klart at arbejde i en branche, hvor energiledelse kan skabe værdi og prioriteres højt af virksomheden. 

Det er godt at være AAMS'er i Norge_2