Campus nyt

AAMS-dimittend ny fabrikschef for DLG Aarhus

Picture of Jacob Munkholm Jensen
AAMS-dimittend ny fabrikschef for DLG Aarhus
by Jacob Munkholm Jensen - Thursday, 15 November 2018, 2:29 PM

Nogle studerende forventer at træde direkte ud i lederstillinger efter studiet, men det er ikke realistisk. For Jesper Kristensens vedkommende krævede det 2 års hårdt arbejde og åbenhed om sine ambitioner, før det lykkedes. 

Ny DLG-fabrikschef

Da den i dag 27-årige Jesper Kristensen i januar 2017 fik eksamensbeviset i hånden og forlod AAMS som nybagt maskinmester, kunne han umuligt vide at hans karriere snart ville svinge opad. Med linjefag på den internationale linje og en baggrund som rustfri klejnsmed i levnedsmiddelindustrien var han klar til at komme ud i verden og bestille noget. Han havde skrevet sit bachelorprojekt ved DLG i Aarhus og var efterfølgende blevet ansat i virksomheden.

"Men jeg var allerede fra starten sikker på, at det ikke var et job, jeg ville blive i ret længen. Det var jeg ret ærlig omkring, ligesom jeg også var ærlig omkring mine ambitioner. Jeg ville videre, så hvis de skulle holde på mig, så skulle de også kunne tilbyde mig noget mere på et tidspunkt," siger Jesper Kristensen om sin første tid ved DLG Aarhus.

Her arbejdede han i vedligeholdsafdelingen med bl.a. planlægning af produktionsstop, troubleshooting på anlægget og håndtering af tekniske projekter. Han arbejdede hårdt, for han ville vise, at han var sine ambitioner værd. Og det betalte sig.

En organisationsændring skabte pludselig en åbning for at komme videre i karrieren, og Jesper blev tilbudt stillingen som chef for DLG-fabrikken i Aarhus. Han takkede ja og tiltrådte den 15. november 2018. Stillingen omfatter det overordnede ansvar for hele fabrikken og medarbejdere, bl.a. produktion og drift, mekanisk og elektrisk vedligehold, personaleledelse og lean-aktiviteter. 

Kort sagt: En fantastisk chance.

”Man kommer ikke ind fra gaden med under to års erfaring og overtager sådan en stilling og ansvar. Der ligger mange overvejeler, megen planlægning og arbejde i at indsætte så ung en medarbejder i sådan en stilling. Min succes skyldes hårdt arbejdet og et ønske om at få krævende projekter, men også et ønske om at få de daglige opgaver til at lykkedes hundred procent,” forklarer Jesper Kristensen.

Han er meget tydelig i sit budskab om, at man ikke skal regne med bare at blive chef, fordi man har haft en masse management på studiet. Det handler om mange ting, ikke mindst respekten for de ældre og mere erfarne kolleger, man skal ud og være leder for en dag. Rådet til de studerende lyder kort og godt: Arbejd hårdt, vær tydelig omkring dine ambitioner – og lad være med at forvente det helt store af dit første job.

”Når dine ambitioner og dine kvalifikationer stemmer overens, så er det bare et spørgsmål om tid før ledelsen indfrier dem, og så er det bare om at komme i gang med at hæve ambitionsniveauet igen,” siger den nyudnævnte fabrikschef.