Campus nyt

Dagbog fra Ebba Mærsk, 2. afsnit

Picture of Jacob Munkholm Jensen
by Jacob Munkholm Jensen - Monday, 10 June 2013, 9:00 AM

"Break away starboard." Dette foto stammer fra en tidligere tur op igennem Adenbugten, hvor Ebba blev
eskorteret af en hollandsk fregat.

Læs anden artikel i føljetonen om livet som nyuddannet maskinmester om bord på Ebba Mærsk. 

Kim Guldhammer Christensen dimitterede fra AAMS i januar 2012, og i maj 2013 udmønstrede han for fjerde gang. Denne gang gælder det stillingen som 3. Mester på E-class containerskibet Ebba Mærsk, som er iblandt verdens største. I løbet af to måneder vil Ebba Mærsk følge en rute fra Malaysia over Det Indiske Ocean til Adenbugten, igennem Suez og op i Middelhavet til Gibraltar, Holland, Tyskland, Aarhus (den 10. juni) og Gdansk i Østersøen.

Onsdag, torsdag og fredag den 14.-15.-16. maj, 2013:
Ja, denne omgang bliver lidt sammenblandet, da de sidste tre dage har været lettere presset med alarmer og diverse problemer. Onsdag bød dagen på rigtig juniormester arbejde, da smøreolieseparatoren for hovedmotoren gav alarm på backpressure. Så jeg måtte lige kigge i manualen for at se hvordan denne Alfa Laval separator skulle skilles ad, da jeg kun har arbejdet med Westfalia.

Men ellers har dagene budt på rigtig god ”action”, i hvert fald hvis I spørger mig. Skibet er jo udstyret med et LP- samt et HP dampsystem på henholdsvis 3,5 og 9 bar. Vi producerer overhedet damp der bruges i turbogeneratoren. Turbogeneratoren kan samtidig også bruge udstødsgassen fra hovedmotoren, og kan herved producere (efter hvad jeg kan huske) omkring 8000 kW. Al den energi som TG’en producerer, kan vi så bruge som et supplement til hovedmotoren ved hjælp af to akselmotorer, altså når det ikke driller! Vi har oplevet flere problemer henover de sidste tre dage, hvor der ikke lige har været en direkte forklaring til alle. I bund og grund er der jo prioritet på de forskellige forbrugere, hvor vores kølecontainere er længere nede på listen, sammenlignet med at holde hovedmotoren i gang. Det har så betydet at ICS’en, pga overload på turbogeneratoren, har trippet for al forsyning til det unødvendige, såsom reefers.

Det har så vist sig at vi har haft problemer med at bestemme lasten helt nøjagtig, og da det har kørt i manuel kan turbogeneratoren ikke gøre så meget ved store lastændringer. Når så der kommer for meget forbrug, så kan damptrykket falde, og hvis det falder for hurtigt, så tripper turbogeneratoren. Men vi fik heldigvis ikke blackout, så systemet virker alligevel fint på nogle punkter … smile

Et blackout kan være spændende nok, og jeg har personligt selv oplevet nogle stykker, men derfor bør de stadig ikke ske. De udgør en potentiel risiko for store skader på skibet og miljøet, hvis det for eksempel sker under en havnemanøvre. Jeg har to gamle studiekammerater som oplevede det under en manøvre i en tysk havn, hvor de kunne berette at kajen ikke tog nær så meget skade som skibet gjorde!

Idag er vi nået til piratfarvand, hvilket betyder at vi er ekstra påpasselige og har diverse sikkerhedsforanstaltninger der er blevet klargjort på forhånd.

Men det betyder også en anden vigtig ting, nemlig dobbelt hyre!

Det er min første gang i piratfarvand, men vil være ærlig og sige at jeg tænker mere på min dobbelte hyre, hvor min mor nok derimod tænker mere på faren forbundet med at sejle her. Men jeg føler mig nu alligevel sikker. Havde jeg ikke gjort det, ja så havde jeg heller ikke været her! Vi sejler for det første hurtigere end de skibe, der rent statistisk bliver kapret, og derudover har vi også et fribord på omkring 17 meter. Tvivler nu på at de khat-tyggende bæster har kræfter til at kravle så langt, men derfor skal vi stadig være på vagt. Risikoen er der jo, så derfor bliver skibets sikkerhedsforanstaltninger også forberedt grundigt. Men når det så er sagt, så kan jeg sige at I aldrig vil opleve mig arbejde som mester på en lille coaster, der skulle sejle igennem farvandet hernede! Så sad jeg hellere på en bænk i en lædervest sammen med min hund King, og hentede min ”løn” nede på kommunen …

Snit ind til motoren på Ebbas søsterskib Emma Mærsk. 

Lørdag og søndag den 17.-18. maj, 2013:
Ja, så blev det jo weekend, men det betyder ikke pilsner og bytur. Nej, der kan blive til en lækker lørdagsmiddag, hvor høkeren disker op med en 3-retters menu. Det er standard at der hver lørdag er den såkaldte ”lørdagsbøf”, med en lille forret og så is til dessert. I går fik vi endda også pandekager til isen, så lykken ville ingen ende tage.

Men lørdagsmiddagen blev en smule forsinket for os mestre. Jeg havde vagten i går, hvor jeg på min morgenrundering så en lille damplækage. Jeg informerede 1. Mester, som besluttede at vente med en reparation til efter Suez. Vi skulle nemlig lukke ned for hele dampsystemet for at fikse problemet, men da den ikke var særlig stor kunne det vente. Men det blev værre i løbet af dagen, og kl. 16.35, altså 25 minutter før fyraften, blev der givet ordre til at reducere omdrejninger for langsomt at slå motoren i stop. Imens fik vi gjort klar med pakningerne og værktøj, så da motoren stod stille kl. 17, gik vi i gang med at dræne systemet og skifte pakningen. Måske ikke lige et ønskescenarie midt i piratfarvand, men vi var heldigvis i udkanten af det berygtede område.

Men så skal hele maskineriet jo startes op igen, og turbogenerator og akselmotor skal jo finindstilles over et par timer. Så var det jo lidt træls at have vagt, da min dag derfor først sluttede kl. 22.30, men til gengæld fik jeg jo rigtig mulighed for at lege med mine evner som ”regulator” for damptrykket til TG’en. Men jeg havde en stille og rolig nat, med kun en enkelt alarm. Smøreolieseparatoren brokkede sig ved 01-tiden, men efter en manuel de-sludge og en mindre indstilling, ja så var jeg i seng igen kl. 01.30.

Det med at have vagt om natten er jo nok den største ulempe ved at sejle som mester. Jeg elsker når der sker noget som kræver handling, men hvis man skal løbe efter små ligegyldige alarmer hver gang man har vagt, så kan man altså hurtig køre træt i det. Sådan havde jeg det på mit andet skib her i rederiet, hvor det ikke var unormalt at man sov 30-40 minutter af gangen imellem alarmerne. Det var virkelig en hård udmønstring, for fik aldrig rigtig sovet 100 pct. igennem.

Men i dag er det jo søndag, hvilket betyder besætningens ugentlige fridag. Det er nogle nye regler, der trådte i kraft sidste år, men det kan nu være det samme. Dagen kan altså være lang, hvis de andre besætningsmedlemmer ikke er med på nogen former for fællesaktiviteter. Det gør sig dog ikke gældende her ombord, hvor der bliver sørget for film-, spilleaftener osv. 

Her til morgen var der også en rigtig lækker morgenmad. En af skibets cadetter er uddannet kok, og har arbejdet som kok i ti år. Han besluttede sig for at sadle om og tage en rigtig ”mandeuddannelse”, men kaptajnen mente nu at vi skulle gøre brug af hans evner til en rigtig lækker brunch her til morgen. Så høkeren, steward og cadetten startede tidligt i morges, og jeg skal love for at der var blevet kræset for detaljerne. Hjemmelavet wienerbrød, pandekager, fire forskellige slags æg, æblekage, bacon, tærter, friskbagt morgenbrød og noget han kaldte en morgenmadspizza. Jeg ved ikke hvad den morgenmadspizza helt nøjagtig bestod af, men den smagte nu rigtig godt. Så nu er maven rigtig fyldt op, så tror hellere jeg må brænde noget energi af på sofaen til en god film i officerssalonen.

I 3. afsnit af "Dagbog fra Ebba Mærsk" får Kim ansvaret for hjælpemotorerne. Skibet fortsætter sin sejlads i piratfarvand, går igennem Suez og hyldes med hornmusk i Port Said, mv. Læs med i næste uge!