Campus nyt

Dagbog fra Ebba Mærsk, 3. afsnit

Picture of Jacob Munkholm Jensen
by Jacob Munkholm Jensen - Monday, 10 June 2013, 9:00 AM

Læs tredje artikel i føljetonen om livet som nyuddannet maskinmester om bord på Ebba Mærsk.

Kim Guldhammer Christensen dimitterede fra AAMS i januar 2012, og i maj 2013 udmønstrede han for fjerde gang. Denne gang gælder det stillingen som 3. Mester på E-class containerskibet Ebba Mærsk, som er iblandt verdens største. I løbet af to måneder vil Ebba Mærsk følge en rute fra Malaysia over Det Indiske Ocean til Adenbugten, igennem Suez og op i Middelhavet til Gibraltar, Holland, Tyskland, Aarhus (den 10. juni) og Gdansk i Østersøen.

Mandag den 20. maj 2013: 

Så gik starten på en ny uge, hvilket har været temmelig roligt! Det er efter sigende en helligdag i dag (2. pinsedag) , men sådan nogen ting kan godt være svære at holde styr på herude. Jeg har været vant til at man arbejder alle ugens dage, men efter de nye MLC-regler, der trådte i kraft sidste år, er der blevet lavet om på dette. Der skal gives en ugentlig fridag, men helligdage skal også respekteres, hvorfor arbejdet skal udsættes, hvis det er muligt. Det er meget forskelligt hvor seriøst de forskellige chefer tager det, da det er rimelig nyt, men her ombord bliver det fulgt. Så den eneste grund til at jeg har arbejdet i dag, var på grund af en damplækage i en af vores cargo-holds. Men da vi var færdige efter et par timer, måtte vi igen trække os tilbage og slappe af foran fjernsynet.

Lige nu sejler vi midt i det farlige område her i Adenbugten. Vi kører derfor med ekstra hjælpemotorer, akselmotorer osv., så vi lynhurtigt kan sætte farten op. Lige nu er der lidt en spændt stemning, da der har været et kapringsforsøg 1 time foran os. Så selv om pirat-aktiviteten er faldende, så er den der stadig. Så os mestre er klar til at trylle en masse power frem, så farten kan øges fra de knap 20 knob til topfarten på 25,7.

Tirsdag den 21. maj 2013:

Så er vi snart ude af det farlige vand, hvilket jo også betyder tilbage til normal løn. Men mon ikke jeg stadig kan få råd til lidt salt til tequilaen på min ferie i august og september alligevel?
Men endnu en varm dag i maskinen er gået godt. Jeg skulle arbejde sammen med en af vores tre dual-cadetter, som skulle lære at overhale en brændstofventil til hjælpemotoren. Et udmærket job, synes jeg, samtidig med at udfordringen ved at lære fra sig til en cadet også udvikler mine egne kompetencer. Selv om det kan virke som et fabriksagtigt job, så kommer der altid spørgsmål om andet end kun ventilen, hvis ”lærlingen” vel og mærke er interesseret. Vi var lige inde over det med forbrændingstrykket, og hvordan kurven ser ud hvis nu ventilen står og drypper. Så kommer det jo helt automatisk også hvordan vi selv forholder os til værdierne, som man aflæser i overvågningssystemet som maskinmester, hvor man her kan specificere hvilke ting man måske bør have fokus på eller tage handling ud fra.

Men lige nøjagtig hjælpemotorer er blevet til en af mine ansvarsområder. Som 3. Mester er det normalt at man har ansvar for kedelvandet, kølevandet og ferskvandsproduktionen, hvilket vil sige daglig overvågning og test af værdier, beholdning samt dosering af kemikalier. Som 2. Mester har man så ansvar for hjælpemotorer, produktion af cylindersmøreolie til hovedmotoren samt test af scrape-down olien fra hovedmotoren. Disse pligter er byttet rundt her ombord, hvilket passer mig virkelig godt. Disse jobs er for mig meget sjovere, hvor de samtidig er mere tidskrævende end de normale pligter jeg har med vandanalyser. Det betyder også at jeg ikke får nær så mange af de trælse opgaver, såsom reparation af damplækager og lignende. Dem kan man godt få nok af!

Men ellers har jeg lige været på broen for at forstyrre osten (overstyrmanden). Skulle have en underskrift på nogen papirer, samtidig med at temperaturen på kaffen skulle kontrolleres. Så blev der også afleveret navne til skipper, da jeg nu har mulighed for at vise min arbejdsplads frem for min familie ved vores havneophold i Aarhus her i juni. Men sådan noget som at få besøg af sin familie skal jo dokumenteres, godkendes af havnen og hvad ved jeg. Men sådan er det jo desværre i dag, da risikoen for terror bliver taget meget seriøst, som kan minde om det sikkerhedsniveau vi kender fra lufthavne.

Transparent snit af maskinen direkte under overbygningen - her på Ebbas søsterskib, Emma Mærsk.
Bemærk den blå figur midt i billedet, som viser størrelsesforholdet.

Onsdag den 22. maj 2013:

Onsdag kan kun blive en god dag, for der får man is til middag! Men det har nu også været en spændende dag for mit vedkommende. Jeg har haft vagten, så har jo brugt en stor del af min tid på at gå rundering. Maskinrummet er stort, og jeg var ikke færdig til kaffe kl. 10. Senere skulle min rutine i den daglige rundering gerne blive bedre, men lige pt. er jeg ikke i stand til at blive færdig til kaffe. Men da det så blev kaffetid, så skulle farten pludselig ændres, vi sejlede alt for stærkt så der skulle ske noget nu. Men man ændrer altså ikke bare farten ombord på de her skibe. Det skal jo passe med vores ”Waste Heat Recovery system” og vores forbrug på turbogeneratoren. Så kaffepausen blev udskudt. Men telegrafisten på broen havde for travlt med at ændre hastigheden, så turbogeneratoren faldt ud. Så fik man lige lidt øvelse i at starte den op igen, så det var på sin måde fint nok for mit vedkommende.

Det med navnet ”telegrafisten” er noget vi maskinfolk sommetider kan bruge som øgenavn, for det er vel det eneste de laver. De ændrer på maskintelegrafen hele tiden, så omdrejninger flyver op og ned på hovedmotoren. Ja, overdrivelse fremmer forståelsen, men vi sidder tit og snakker i sjov om hvor svært det kan være og beregne en fart imellem to destinationer. Måske skyldes det at kontinentalpladerne hele tiden rykker på sig, så afstanden ændres?

Torsdag-søndag den 23.-26. maj 2013:

Ja, de sidste dage har været lidt anderledes end normalt, da vi har sejlet gennem Suez. Da det er én lang manøvre, så skal vagthavende mester hele tiden være i maskinen. Men for at få hviletiden til at gå op, så har 2. Mester og jeg kørt 6/6 timers vagter. Men jeg nåede dog også lige op på broen, hvor jeg kunne nyde udsigten – ja, det var nu mest ørken. Men ørken og små skure kan være yderst spændende at kigge på, når man kun har set havet i en længere periode.

For enden af kanalen skulle vi så langs kaj i Port Said. Det var første gang dette skib var i denne havn, så den røde løber var rullet ud og et fint orkester spillede det bedste de havde lært. Så godt nok ikke meget til den store fest, da vi havde vagtskifte lige efter ankomst, så jeg måtte ned i hullet.

Lørdag morgen skulle vi sejle, og da det var mig, der havde vagten, måtte jeg klargøre maskinen. Det forløb nu stille og roligt, og jeg fik held af det med at starte turbogeneratoren op for første gang i første forsøg. Ja, der er lidt problemer med den turbogenerator og akselmotor nr. 1, i hvert fald når det skal startes op og køre i auto, men jeg havde fået en god forklaring og instruktion af ”københavneren”.

Under manøvren kom maskinchefen og jeg til at snakke om hvilke ting jeg havde arbejdet med inden jeg startede ved Mærsk. Da jeg er uddannet elektriker og har arbejdet en del med styringer og maritim el, spurgte han om vi ikke kunne tage en snak om problemet vi har med generator 2. Den vil ikke synkronisere, og de har indtil videre prøvet næsten alt. Men nu har jeg fået al mailkorrespondance mellem skibet og technical department, og de relevante tegninger er blevet kopieret – så nu skal der studeres. Men det bliver nok en svær opgave at få til at køre. Noget er der jo galt, men de folk, der sidder på et kontor inde i land plejer altså at være rigtig skarpe. Men jeg håber da vi kan få udelukket nogle flere detaljer i samarbejde med teknikerne i land, så vi kan komme tættere på en løsning.

Her i skrivende stund er det søndag, altså hviledag. Startede dog lige dagen ud med lidt intervaltræning på løbebåndet, men jeg har en formodning om, at resten af dagen vil stå på afslapning og film.

Nå, jeg kan så lige nå at komme med en ny opdatering for denne søndag, for det blev alligevel ikke til ren afslapning! Imens jeg sad og så film sammen med 2. Mesteren kom der nemlig en alarm for udstødningstemperaturen på cylinder 4. Da han gik ned for at kigge til sagerne, blev jeg tilbage og tjekkede min mail. Men der gik ikke længe før den næste alarm tikkede ind på panelet i salonen, samtidig med at jeg kunne mærke en rystelse i sofaen, som ikke var normal. Jeg var med det samme klar over at vi havde mistet forbrændingen på én af hovedmotorens cylindre, så jeg gik ned og hentede min kedeldragt for at hjælpe til dernede. Ganske rigtig, cylinder 5 fik ingen indsprøjtning, samtidig med at den heller ikke åbnede for udstødningsventilen. Systemet gav fejl på det modul, der skulle styre indsprøjtningen og udstødningsventilen, så hovedmotoren blev beordret i stop. Så imens jeg fik startet oliefyret op for at holde damptrykket imens hovedmotoren var slukket, fik maskinchefen fundet et nyt modul. Så blev modulet skiftet og knap 2,5 time senere var skibet oppe i fart igen.

Da det værste var overstået og vi var ved at køre motoren op i omdrejninger, sad maskinchefen, 1. Mesteren og jeg og snakkede sammen. De mente at det var en træls opgave sådan en søndag eftermiddag, hvor jeg derimod ser lidt anderledes på det. Det er ikke fordi jeg vil lyde som om jeg mener jeg kan lave det hele, men jeg ser på sagen som en udfordring og er fuld af tilfredshed når den er vel overstået. Men hvis jeg var maskinchef havde jeg nok også set anderledes på det. Det er jo ham, der skal lave en rapport over en ”Off Service” på skibet og forklare overfor kontoret hvorfor det lige skete. But sometimes shit happens …

I 3. afsnit af "Dagbog fra Ebba Mærsk" forsinkes skibet af bølger, og Kim giver læseren en kort indføring i de kolde facts om hovedmotoren undervejs til Bremerhaven. Læs med i næste uge!

Picture of Kurt Bay Nielsen
Ang: Dagbog fra Ebba Mærsk, 3. afsnit
by Kurt Bay Nielsen - Monday, 3 June 2013, 11:33 PM

Jeg håber da virkelig ikke skibet sænkes i næste afsnit

Picture of Jacob Munkholm Jensen
by Jacob Munkholm Jensen - Tuesday, 4 June 2013, 8:09 AM

Nej det må vi da ikke håbe! Den dumme grammafejl er rettet ... wink

Picture of Simon Bek Rasmussen
by Simon Bek Rasmussen - Wednesday, 5 June 2013, 9:52 PM

Jeg troede det var sådan en slags cliffhanger som gjorde at man var sikker på at folk læste næste afsnit wink