Campus nyt

Dagbog fra Ebba Mærsk, 5. afsnit

Picture of Jacob Munkholm Jensen
by Jacob Munkholm Jensen - Tuesday, 18 June 2013, 12:14 PM

Ebba Mærsk ved kaj i Aarhus Havn, mandag den 10. juni 2013.

Læs femte artikel i føljetonen om livet som nyuddannet maskinmester om bord på Ebba Mærsk.

Kim Guldhammer Christensen dimitterede fra AAMS i januar 2012, og i maj 2013 udmønstrede han for fjerde gang. Denne gang gælder det stillingen som 3. Mester på E-class containerskibet Ebba Mærsk, som er iblandt verdens største.

Mandag-tirsdag den 3.-4. juni 2013:
Ny uge, stadig med masser af jobs i maskinen. Vores port-inspektion den anden aften viste ingen tegn på at der skulle skiftes liner eller piston. Det ser i stedet ud som om at udstødsventilen for nummer 8 lækker vand, samtidig med at dump-condenseren er utæt. Så ved vores havneophold her i Gdansk skal der nok være noget arbejde at få tiden til at gå med.

I går aftes sejlede vi ud for Thy, så mine forældre prøvede at køre ud til havet for at se om de kunne få skibet at se. Min rundering trak ud pga. nogle alarmer, så jeg var forholdsvis sent i seng. Men det var for en kort fornøjelse, for de ringede fra broen kl. 03.45 og meldte, at der maskinen skulle være standby kl. 04. Vi skulle have lods om bord når vi rundede Skagen, da vi sejler med lods hele vejen igennem de danske farvande. Men da farten skulle reduceres i et godt stykke tid, skulle jeg ned og holde øje med damptrykket. Men jeg undgik at starte oliefyret, da jeg i stedet fik lukket ned for al varmen i diverse tanke – så jeg sparede lige rederiet for 75-100 liter diesel.

Torsdag den 6. juni 2013:
Så er dagens vedligehold, eller nærmere reparationsarbejde, overstået her i Gdansk. Vi ankom jo hertil i går omkring aftensmadstid, så nu skulle nogle af damplækagerne laves. Vi brugte vel omkring fem m3 destillat på kedelsystemet i døgnet her til sidst, så der var nogle store lækager. Vi havde mere eller mindre en sauna i styrbords side nede på tanktoppen, så alene den stod for en stor del af forbruget. Men der blev lavet tre store damplækager, fem mindre og så til sidst blev der sat propper i to kølerør i dampsystemets ”dump-condenser”.

Men det var ikke den eneste lækage der skulle laves. Vi brugte jo op imod 2,4 m3 kølevand på ferskvandssystemet, hvilket kom fra udstødsventilen på nummer 8. Denne opgave kom jeg på efter jeg havde gået min rundering, og omkring kl. 14 var det afsluttet igen. Derefter hjalp jeg med nogle af de mange damplækager, og kl. 17 begyndte vi at bygge trykket op igen. Da jeg har vagt i dag, er det mig, der har siddet og kigget på at alle tal såsom tryk, temperaturer og vandstand i kedlen har bevæget sig stille og roligt, og her kl. 20 var alt tilbage i auto.

Så det har været en god dag med spændende opgaver, måske nogle mere en andre, men opgaver, som også var dejlige at få lavet.

Fredag den 7. juni 2013:
Vandforbruget er gået ned, både på kedlen og kølevandet! Så det ser ud som om vi fik held af vores reparationer. Det er nu dejligt at gå rundt i maskinen igen, uden alle disse damplækager. Når alt fiser ud og der ligger vand overalt på dørken, så ser tingene ikke nær så indbydende ud som hvis der er helt rent. Det gør noget ved arbejdsmiljøet og det generelle humør, når man går i et rent maskinrum.

Apropos ren, så har dagen i dag ikke været helt ren, forstået på lokaliteten på dagens arbejde. Der skulle laves inspektion af hovedmotorens indre, en såkaldt crankcase-inspection. Yderligere blev der målt på hovedmotorens krumtap, for at se om den var blevet skæv. 

Selve inspektionen er jo en generel inspektion af tilstanden: Skaller malingen af, er det ved at falde fra hinanden, er der mærker for stempeltstangens glidelejer osv. Men det betyder også at man må ned på alle fire og mærke efter, om der skulle være nogle fremmedlegemer på bunden. Det tog hele dagen, men der er jo også 14 cylindre. Så hver gang man skal måle på krumtappen (for hver cylinder) skal måleapparatets føler sættes på selve krumtappen, hvor den herefter tørnes en hel omgang.

Selv om vi er i havn her i Gdansk og jeg har fri, så valgte jeg at tage en tur på løbebåndet. Følte mig noget træt så orkede egentlig ikke at traske rundt og se på den lokale kultur. Så det blev til en hurtig og kort tur, efterfulgt af en marsbar på sofaen til en film.

Lørdag-søndag den 8.-9. juni 2013:
Lørdag har dagen budt på arbejde på hjælpemotor nr. 1, hvor det var blevet tid til at overhale brændstofpumpen. Et arbejde der normalt burde tage mindre end en dag, men det blev ikke tilfældet for os. Allerførst skulle der drænes fuel, men det viste sig at være et problem, da afløbet var stoppet til. Den fuel vi bruger bliver jo meget tyk når den er kold, hvorfor det kan have en tendens til at stoppe ting til. Så der skulle lige bruges en time på at fikse afløbet før vi kunne komme i gang med pumpen. Så skulle der bruges et par stykker special-værktøj, men hvor var det nu lige de var? Det gik der også lige lidt tid med, men vi kom da endelig i gang lige inden kaffetid. Da pumpen endelig var løs og skulle løftes derfra, viste det sig at den fastmonterede kædetalje var knap så samarbejdsvillig, så derfor skulle det også lige fikses. Ja, små ting kan pludselig blive meget tidskrævende! Men pumpen kom da endelig af og så skulle den skilles ad og gøres ren. Der kom dog stadig lidt ekstra arbejde, for da vi ”skyllede” systemet igennem med diesel for at komme af med den tykke fuelolie, kunne vi se at systemet var utæt. Så derfor skulle det jo også fikses – nu var vi jo alligevel i gang, og så kan man lige så godt gøre det ordentligt. Men vi nåede alligevel ikke at blive færdig inden aften, så her til morgen (søndag) sprang vi igen på jobbet. Der gik heller ikke lang tid før vi var færdige og vi kunne åbne for brændstoffet igen og teste motoren. Den overhalede pumpe virkede umiddelbart til at fungere fint, men nu var der to andre, der brokkede sig. Derudover var der nu kommet yderligere lækager på brændstofdelen, så vi skiftede tilbage til fuelolie for at se om det ikke kunne stoppe lækagen samtidig med at pumperne, der voldte problemer, kunne blive varmet op og deltage sammen med de andre.

En halv time senere tjekkede jeg op på motoren, men kunne til min store skuffelse se at det ikke havde hjulpet på lækagen, tværtimod! Der var fuel overalt og det var ikke noget kønt syn. Så et mindre job har udviklet sig en hel del mere end hvad der først var forventet.

Nå, men jeg skulle op og hvile mig, da jeg havde vagt under manøvren ved ankomsten til Aarhus. Manøvren forløb forholdsvis planmæssigt, og vi var langs kaj ved midnat. Så skulle hovemotoren lige bakkes af og her kl. 01 kom jeg op på mit kammer, klar på fyraften.

Mandag den 10. juni 2013:
Så kom dagen hvor jeg skulle vise skibet frem for mine forældre. Det er noget, jeg har håbet kunne lade sig gøre siden jeg startede i rederiet for lidt over et år siden. Ikke kun fordi jeg ved at min far er meget interesseret i teknik, men også fordi jeg tror de har haft svært ved at forholde sig til størrelsen på de ting, jeg har snakket om. Det er jo trods alt noget ret stort maskineri vi har på et containerskib af denne størrelse. Jeg kunne også fornemme at de var imponerede over hvor stort og teknisk udfordrende et job i denne branche kan være.

Men ellers havde vi travlt hele dagen. Der var mange gæster, eftersom det var første gang flere af os unge danskere om bord var i Danmark med et skib, så familier kom og gik. Derudover var der jo også en flok studerende fra 1. semester på AAMS, men der var også folk fra Esplanaden og et par andre firmaer, der har relationer til Mærsk.

Selv om der var gæster næsten hele tiden, så var der jo stadig et arbejde at udføre. Vi havde blandt andet en aktivitet i vedligeholdelsesprogrammet der betød, at gabet imellem selve stemplet og stempelringene skulle måles, tørnegearet skulle strammes efter, halvårligt check af TG’en og diverse andre ting. Så dagen var noget hektisk, men stadig god!