Database for afgangsprojekter ved Aarhus Maskinmesterskole

Herunder finder du projekter udarbejdet af studerende på Århus Maskinmesterskole.
Alle offentliggjorte projekter er evalueret og som minimum bestået til karakteren 02 eller højere.

Projekterne findes i den form, som de blev afleveret i, med undtagelse af redigering eventuelle fortrolige afsnit. Dvs eventuelle fejl og mangler vil kunne optræde i de oploadede projekter.

Søg i projekterne med Googles søgemaskine.

Titel: Optimering af varmeproduktion
Fagområde: Damp
Energi
Termiske maskiner
Andet:
Nøgleord: Oliefyret kedel, varmegenvinding
Beskrivelse:

Torm ønsker at energioptimere sin flåde1, hvilket i sidste ende vil medføre en økonomisk besparelse. Det der analyseres for at finde energioptimeringsmuligheder, ombord på M/T Torm Lilly, er hendes maskineri. På skibet anvendes varme til diverse processer. Denne varme bliver produceret af en oliefyret kedel. Kedelen er dimensioneret således at den kan forsyne alle forbrugere samtidigt. Forbrugerne er:
- Lasttanke.
- Brændstof- og smørreolieanlæg, herunder tanke og centrifuger.
- Opvarmning af stoppet hovedmotor.
Ved stoppet hovedmotor behøves der imidlertid kun varme til hovedmotoren og til opvarmning af brændstof. Ved denne belastning kører kedlen med start/stop regulering og det mistænkes at det medfører en ringe virkningsgrad.
Torm Lilly har i sin servicetid kun varmet på last i 9 % af tiden og det seneste år har skibet haft stoppet hovedmotor i 46 % af tiden. Det vil sige at oliekedlen har kørt med relativ lav last i 42 % af tiden.

Engelsk resumé:

The oil fired boiler onboard the oil tanker M/T Torm Lilly is suspected to produce heat less effectively, than alternative heat production methods, when the ships main engine is shut down and the cargo does not need heating. These are the conditions 42 % of the time. This is suspected because, at the given conditions, the boiler is starting and stopping continuisly.
The analysed alternatives are a smaller oil fired boiler, electrical heating coils, harnessing of waste heat in the cooling water system of the ships auxiliary engines. None of the alternatives are found, to be able to produce heat cheaper than the existing boiler at the given conditions. Despite of this, it is found that the heat in the cooling water system of the ships auxiliary engines can supplement the existing boiler by maintaining the main engine temperature.
The recovered heat replaces some of the heat from the oil fired boiler which results in a lower fuel consumption. On average, this can potentially save the company about 13,248.50 DKK per month.

Forfatter(e): Steffen Laust Pedersen og SImon Arsenianz Mortensen (FMS)
Uploadet af: Steffen Laust Pedersen
Hovedfil: PDF document Optimering af varmeproduktion.pdf
Bilag: Archive (RAR) Optimering af varmeproduktion - Bilag.rar
Denne post blev tilføjet Monday, 17 December 2012, 12:57 PM og er senest redigeret Monday, 17 December 2012, 12:57 PM