Campus nyt

Thilde valgte praktik på olietanker /Thilde chose internship at oiltanker

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Thilde valgte praktik på olietanker /Thilde chose internship at oiltanker
by Jacob Munkholm Jensen - Thursday, 13 March 2014, 1:58 PM

Thilde valgte praktik på olietanker

Thilde Hedegaard stikker igen til søs med rederiet Norden i løbet af marts.

21-årige Thilde Hedegaard besluttede at aflive myterne om mandehørm og kønsdiskrimination og stak til søs i 3. semester-praktikken. Det har hun bestemt ikke fortrudt.

Det lå ikke til højrefoden for Thilde Hedegaard at gå den maritime vej, da hun skulle beslutte sig for, hvad hun ville med livet. Der er ingen søfolk i familien og da slet ingen maskinmestre, men Thilde har altid været teknisk interesseret og ikke bange for at få beskidte fingre. Så efter studentereksamen på teknisk gymnasium i Viborg var sagen klar: Hun ville være maskinmester, og hun ville til søs.

Og som sagt, så gjort. Den 28. november påmønstrede hun olietankeren Nord Swan i Tanger, Marokko. Herefter tilbragte hun sit livs første tre måneder til søs.

Ingen mandehørm om bord

”Mange har sagt til mig at det er modigt gjort, fordi jeg er pige. Men jeg må sige, at besætningen på Nord Swan er alle tiders kammerater og hjælpsomme kolleger, og jeg kan overhovedet ikke genkende manges forestilling om, at det at arbejde på et skib ikke er noget for kvinder. Selvom det er en mandspræget verden, kan det sagtens være et sted for kvinder alligevel,” understreger Thilde, som kategorisk afliver alle skrøner om at være kvinde til søs.

Nord Swan har en besætning på 19 mand, heraf p.t. en dansk kaptajn og maskinchef, en indisk 1. mester og overstyrmand. Resten er filippinere. Under sin udmønstring nåede hun at fejre både jul og nytår med besætningen i Middelhavet, og de blev hurtigt hendes venner.

Som relativt ny på studiet og uden den store maritime erfaring varierer Thildes opgaver om bord imellem daglige rutiner i selskab med 2. mester. Der tjekkes for lækager, tages olieprøver og gennemføres forskellige sikkerhedstjek. Og så har hun haft en del fokus på centrifuger og hjælpemotor. Alt sammen spændende udfordringer, som allerede tidligt i uddannelsen har givet hende en stor indsigt i maskinmesterens mange arbejdsområder.

Den perfekte arbejdsplads

Som bekendt er maskinmester-uddannelsen ganske vist populær, men det er langt fra alle studerende, der fra dag 1 går direkte efter en maritim karriere. Men det gjorde Thilde. Selvom det kun er omtrent tyve procent af maskinmestrene, der stikker til søs, synes hun at et skib er den bedst tænkelige arbejdsplads:

”Jeg kan ikke forestille mig et mere optimalt job end ombord på et skib. Det fungerer jo som et komplet minisamfund, hvor alting skal fungere. Som maskinmestre arbejder vi med alle aspekter af de ting, vi lærer på skolen: Motorerne skal selvfølgelig fungere, men der skal også genereres strømforsyning til hele skibet, og det er os, der skal fikse det, hvis der pludselig ikke er mere rent drikkevand eller hvis køleskabet holder op med at virke. Vi skal kunne det hele,” forklarer Thilde om sin fascination af tilværelsen som sejlende maskinmester.

Se flere billeder fra Thildes første udmønstring på facebook - klik her!

Thilde og Able Seaman Ariel under test af Nord Swan's MOB-båd.