Campus nyt

AAMS får maskinrumstelegraf / Engine Telegraph to AAMS for Xmas

Picture of Jacob Munkholm Jensen
AAMS får maskinrumstelegraf / Engine Telegraph to AAMS for Xmas
by Jacob Munkholm Jensen - Friday, 19 December 2014, 1:34 PM

AAMS får maskinrumstelegraf i julegave

Torsdag den 18. december fik AAMS overdraget en historisk maskinrumstelegraf af den gode gammeldags slags, belagt med poleret messing.

Da lektor Flemming Hauge Pedersen umiddelbart før Juleferien på skolens vegne modtog den flotte maskinrumstelegraf, var han en stolt mand. Telegrafen blev straks stillet op udenfor den nye maskinrumssimulator, og blev således en naturlig del af AAMS' maritime fløj.

Giveren er pensioneret skibsmægler Poul Holmboe, som i dag sidder i bestyrelsen for Fonden Jakob. Han købte telegrafen fra en tysk entusiast i begyndelsen af 1990'erne, og i mange år havde den sin faste plads i Pouls skibsmæglerkontor. Siden afviklede han virksomheden og telegrafen endte i kælderen hjemme i privaten.

"Og en skøne dag spurgte min kone så: Skal du ikke snart af med den tingest? Og så var det jeg tænkte, at den kunne gøre større glæde og gavn her, end hjemme i mig kælder," fortæller Poul Holmboe, som med dagens overrækkelse kan siges at have skænket AAMS en julegave.

Maskinrumstelegrafen, som i øvrigt er fremstillet af Wilkens und Co. i Bremerhaven, stammer efter sigende fra et tysk krigsskib fra slutningen af 1930'erne. Da den er monteret på fod, har den sandsynligvis stået på broen, idet dens tvilling i maskinrummet har været monteret under dækket.

Maskinrumssimulatoren navngives i øvrigt under en passende ceremoni for medarbejderne ved AAMS, som afholdes fredag den 19. december.

Læs i øvrigt artiklen: AAMS får 3D maskinrums-simulator - klik her!

Poul Holmboe (tv) sammen med Flemming Hauge Pedersen ved overrækkelsen af telegrafen, som har fået sin plads på gangen foran maskinrumssimulatoren.