Campus nyt

Tværfaglig succes på 7. semester / Multidisciplinary succes

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Tværfaglig succes på 7. semester / Multidisciplinary succes
by Jacob Munkholm Jensen - Wednesday, 4 March 2015, 11:32 AM

Tværfaglig succes på 7. semester
I januar afsluttede de første studerende 7. semester på den nye studieordning. Karaktergennemsnittet var højt som fortjent efter meget dedikerede gruppearbejder, og også tilbagemeldingerne fra de studerende var positive.

En målrettet indsats fra de studerende på det daværende 7. semester har resulteret i en positiv oplevelse for både studerende og de undervisere, der arbejdede med semesteret. Den tværfaglige semesteropgave bestod i at skrive et projekt omhandlende ”commissioning.” Det måtte fylde maksimalt 25 normalsider inkl. internationalisering med ”Executive summary” på engelsk og inkl. et særskrift for hver enkelt studerende, beskrivende tilblivelsen af projektet, som hver gruppe selv skulle finde, samt samarbejdet omkring det og selve læringsprocessen.

Smagen af maskinmesterens virkelighed
”Det er helt tydeligt, at de studerende nu er begyndt at få smagen af hvordan det er at være maskinmester ude i det virkelige liv,” siger Ole Bjerggaard, som var en af underviserne på forløbet. ”De studerende på semesteret havde virkelig taget den nye form for læring, som ligger i den nye studieordning, til sig. De havde lavet nogle gode tekniske projekter, og det niveau, som de har i metode nu, er faktisk det, de skal bruge i bachelorprojektet på 9. semester,” fortsætter han.

Det var især en positiv oplevelse at læse Især særskrifterne, idet den feedback, der gives af de studerende, virkelig viser, at de har rykket sig. Frustrationerne fra tidligere er blevet afløst af en ny forståelse, og nu er det som om det hele giver mening.

”At samarbejde med en rigtig virksomhed - en rigtig ledelse og kvalitetsafdeling etc. - er nogenlunde så praksisnært som det overhovedet kan komme,” understreger Ole Bjerggaard.

Det tværfaglige projekt indbefattede El, TM, Management, PA, engelsk og metode. 

Utrolig spændende og lærerig opgave
For at belyse læringen og processen omkring projektet hav vi plukket en række citater fra de studerendes feedback, som hver især belyser, hvorledes emnerne blev opfattet og hvorledes grupperne har haft en positiv oplevelse ud af at arbejde med et konkret projekt i en konkret virksomhed. Citaterne er bragt med tilladelse fra de studerende i klasserne M7A og M7B:

”... Slutteligt skal det siges, at vi har udarbejdet semesterprojektet på en helt anderledes måde, end i de tidligere semestre. Vi skulle selv sørge for at finde en virksomhed at samarbejde med. Det har resulteret i et rigtig godt samarbejde med Grundfos, der har været meget samarbejdsvillige og hjælpsom igennem hele processen. Både hvis vi skulle i kontakt med nogle personer, eller hvis vi skulle mangle oplysninger. Jeg har hele tiden følt mig velkommen på vores besøg hos Grundfos, og de har taget vores arbejde seriøst ...”

”... Overordnet synes jeg at, M7-projektet har været en utrolig spændende og lærerig opgave. Det skiller sig ud fra de andre projekter ved, at vi selv har haft ansvaret for kontakten til den konkrete virksomhed, hvilket virkelig har været en fornøjelse. Både for os, men også for virksomheden, er jeg overbevist om ...”

"... Det har været en øjenåbner for hvordan sikkerheden bør være i en virksomhed, og hvor mange farekilder der lurer i et forholdsvis simpelt projekt. Derudover har jeg fået et større indblik i hvordan man CE-mærker og hvordan direktiver, standarder og bekendtgørelser hænger sammen, samt hvordan de benyttes i praksis. Med al denne viden i bagagen føler jeg mig bedre rustet til at varetage en funktion som sikkerhedsleder eller lignende ..."

"... Jeg er meget overrasket over, hvorledes virksomheden havde valgt at tage vores forespørgsler meget seriøse og gik lige så meget op i det som vi gjorde. Dette projekt har været lærerigt og godt, og er et godt springbræt til bachelorprojektet ..."