Campus nyt

Brætspil hitter på 8. semester / Popular board game

 
Picture of Jacob Munkholm Jensen
Brætspil hitter på 8. semester / Popular board game
by Jacob Munkholm Jensen - Wednesday, 7 October 2015, 10:47 AM
 
Brætspil hitter på 8. semester

Da lektor Lars Hansen fandt det gamle Vedligeholdelsesspil frem fra AAMS-gemmerne, fik management-holdet på 8. semester masser af spændende udfordringer.


Vedligeholdelsesspillet, stemningsscene

English summary:
As Associate Professor Lars Hansen found the old socalled Maintenance Game in the AAMS-stash, the 8th semester management-class found themselves with lots of exciting challenges.


Kort fortalt går vedligeholdelsesspillet ud på, at et antal grupper med tre mand i hver agerer en virksomhed, som i løbet af spillet skal forholde sig til diverse udfordringer - fejlfinding og bestilling af dele til udstyr, drift, dokumentation og f.eks. analyser af ansættelse af nye medarbejder mv. 
Spillet er oprindelig indkøbt for over 10 år siden, og er blevet til i et samarbejde mellem alle maskinmesterskolerne i Danmark.


Hvis spillet skulle opfindes i dag, havde det sikkert været i form af et strategisk pc-spil, hvor de studerende ville sidde ved hver sin skærm og imitere mellemledere i en virksomhed. Men faktisk gør det ikke noget at puste støvet af de gamle brætspil og hive dem ned fra kælderhylderne, for de holder altså endnu.


Det var i hvert fald hvad management-holdet på 8. semester opdagede, da de hele dagen i går arbejdede i 4 teams ved hvert sit bræt. Grupperne blev udfordret, underholdt og undervist på én gang, og alle gik til opgaven med krum hals.


"Faktisk er vedligeholdelsesspillet lige så meget et virksomhedsspil, hvor gruppen fordeler rollerne som produktionschef, vedligeholdelseschef og økonomichef. Jeg er så direktør i virksomheden og spillets gamemaster," forklarer Lars Hansen. "Det er et spil, vi spiller for at forbedre de studerendes kompetencer til at komme ud i professionen. For at få dem til at øve sig i at udvikle viden til kompetencer."


Selvom det er ved at være længe siden, har han tidligere brugt spillet på lavere semestre. Men det er første gang han bruger det på 8. semester, og derfor har han ændret reglerne en smule, så de matcher holdets niveau og tager højde for de kreative og kvalificerede ideer, de studerende kommer med undervejs.


Og de studerende var godt tilfredse med spillets udfordringer, da jeg mødte dem tirsdag formiddag. Alle hold syntes dybt engagerede og diskuterede ivrigt med god energi, mens de skrev noter, flyttede rundt med brikkerne og løste opgaverne efter en plan, der fulgte et årsværk. Hvert kvartal bød på nye produktionsmæssige, vedligeholdsmæssige og økonomiske udfordringer.


Så derfor: Det kan godt være, at et brætspil ikke just er et billede på den digitale tidsalder. Men derfor kan det jo stadig være yderst relevant og lærerigt. Aha-oplevelsen og inspirationen er hermed bragt videre.


Vedligeholdelsesspillet, stemningsscene