Campus nyt

Med benzin i blodet – fra mekaniker til autoteknolog, til … / Gasoline in the blood

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Med benzin i blodet – fra mekaniker til autoteknolog, til … / Gasoline in the blood
by Jacob Munkholm Jensen - Thursday, 29 October 2015, 3:10 PM

Med benzin i blodet - fra mekaniker til autoteknolog, til ...

Hun er pige i et mandsdomineret univers. Hun bruger al sin fritid på at køre rally på højt plan, og er kåret som en af Danmarks bedste mekanikerlærlinge - og så læser hun til autoteknolog på AAMS. Mød 22-årige Ditte Brink Kammersgaard.

Ditte Kammersgaard

English summary:
She's a girl in a male-dominated universe. She spends all her spare time rallying at a high level, and is named one of the best mechanic apprentices in Denmark - and then she studies automotive technology at AAMS. Meet the unusual 22-year-old Ditte Brink Kammersgaard.

Opvokset med benzin i blodet og med en far, der altid har dyrket motorsport, har Dittes Brink Kammersgaard altid været vant til lyden af tunede motorer og duften af brændt gummi. Og det var da også som rally co-driver, at Ditte for alvor viste sine helt store talenter, da hun i 2011 var med til at vinde danmarksmesterskabet i rally - hun var akkurat lige fyldt 18 år. Som co-driver er man på arbejde hele tiden, man sidder ikke bare og kigger ud af vinduet mens den anden styrer bilen - så langt fra. Man er den, der fortæller chaufføren præcis hvordan han skal køre, og hvad han kan forvente at møde længere fremme ad vejen. Man holder øje med tidskontrollerne og har forud for ræset taget grundige notater om hele ruten, som følges slavisk.

”Selvfølgelig drømmer jeg om at blive professionel co-driver en dag. Men det skal ske i udlandet, for der er ikke nok interesse omkring rally-sporten i Danmark. Andre steder, som f.eks. i Finland, er det kæmpestort, og der kan man sagtens leve af det,” forklarer Ditte. 

Alligevel blev det mekaniker-uddannelsen, der kom til at udgøre første step på karrierens rangstige.

Blandt Danmarks bedste lærlinge
I dag kan hun smykke sig med titlen som en af landets 25 bedste lærlinge i metal­industrien. Hun, enlig kvinde blandt smede, værkstøjsmagere og datateknikere, modtog i oktober Metalindustriens Lærlingepris for at have taget en uddannelse med særligt godt resultat. Det er der ikke mange, der kan prale ad.

På autoteknolog-studiet har Ditte nu udskiftet skruenøglen med pc'en og er ved at vænne sig til en hverdag, der fordeler sig ligeligt mellem hardcore matematik teori og praktisk problemløsning i projekthallen på Navitas. Uddannelsen til autoteknolog varer 2 år, og her lærer de studerende om de avancerede teknologier, der anvendes i udvikling og optimering af racerbiler og civile køretøjer på et højere niveau. Undervisningen foregår i et internationalt miljø og er på engelsk, hvilket ikke længere er noget problem for Ditte. Hun bliver bedre og bedre for hver dag, der går, selvom engelsk ikke var hendes stærke side for bare et par måneder siden.

Først mekaniker, så autoteknolog - dernæst ...
”Jeg har hele tiden vidst, at jeg ikke skulle tilbringe resten af mit arbejdsliv som mekaniker. Det er et sjovt og spændende fag, men jeg kan lige så godt være realistisk omkring det og erkende, at en pige ikke kan holde til det i længden. Efter nogle år ødelægger man sin krop af det hårde fysiske arbejde. Jeg har ikke noget problem med at indrømme, at drenge og piger er forskellige på det punkt,” forklarer hun om en af årsagerne til at læse videre til autoteknolog. For hun har nemlig flere gode grunde:

”Selvom jeg er nyuddannet mekaniker tænkte jeg, at jeg hellere måtte se at komme i gang med en videregående uddannelse i en fart, før jeg blev alt for forvænt med en god indtægt. Selv en lærlingeløn er højere end en SU og det kan være svært at gå tilbage til så få penge imellem hænderne. Derfor handlede det for mig bare om at komme i gang,” forklarer Ditte videre og tilføjer, at hun ikke er bleg for at arbejde nogle år som mekaniker bagefter uddannelsen til autoteknolog. For så har hun jo de papirer, der skal til, for at gøre noget andet senere hen.

”Som sagt handler det også om at få åbnet nogle døre, så jeg kan køre professionel rally i udlandet. Om at skabe internationale netværk, for eksempel via et job i et racing team, og på den måde sparke hul igennem til en professionel karriere inden for min sport. Det er helt klart også en meget motiverende faktor for mig,” understreger Ditte Brink Kammersgaard.

Men foreløbig venter knapt to års studier forude. Ditte forventes at dimittere som autoteknolog i sommeren 2017. 

Ditte i rallybil