Campus nyt

Navitas-raketten er et betontårn / The rocket is a concrete tower

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Navitas-raketten er et betontårn / The rocket is a concrete tower
by Jacob Munkholm Jensen - Wednesday, 17 February 2016, 9:31 AM

Navitas-raketten er et betontårn

"Hva' fa'en er det for en raket, der står dér?" Sådan vil en del sikkert spørge for tiden, når de kommer forbi den underlige dims på Navitas, som efterhånden har vokset sig høj nok til at titte ind på AAMS-etagen. Svaret finder vi - ikke overraskende - hos ingeniørerne.

Navitas-raketten

English summary: The rocket-like sculpture that lately has emerged from Level 0 is in fact a tower, made from Glass Fibre Reinforced Concrete (GFRC) by engineer-students.

Hvis det var mig, havde jeg ikke kunnet dy mig for at male den rød og hvid-ternet, akkurat som professor Tournesols gode gamle måneraket i Tintin-historierne. Men på den anden side, så passer det råhvide materiale måske meget godt ind i Navitas-bygningens arkitektur, som jo ikke er kendt for de store farveudsving. Og så er der selvfølgelig heller ikke tale om nogen raket - desværre.

Ifølge professor (ikke Tournesol, men) Poul Henning Kirkegaard fra Institut for Ingeniørvidenskab på AU er konstruktionen "... en dokumentation af anvendeligheden af metoder til at støbe dobbeltkrumme GFRC (glasfiberarmeret beton) paneler ved brug af en adaptiv støbeform." Citat slut.

På AU kaldes konstruktionen således hverken for "raket" eller "fallos," men i stedet slet og ret for et tårn, og det skal blive stående på Navitas over en periode her i foråret.

Men altså summasummarum: Et glasfiberarmeret betontårn. Så blev vi det klogere.

Navitas-raketten