Campus nyt

Det er aldrig for sent at videreuddanne sig - aldrig! / It is never too late to educate yourself

Picture of Jacob Munkholm Jensen
Det er aldrig for sent at videreuddanne sig - aldrig! / It is never too late to educate yourself
by Jacob Munkholm Jensen - Monday, 7 March 2016, 11:23 AM

Det er aldrig for sent at videreuddanne sig ... aldrig!

Tilbage til skolebænken, opgør med den sociale arv, et studieliv på SU og ny by, nye venner ... Når en håndværker bestemmer sig for at læse videre, venter der ofte en sej kamp forude. De fleste uddannelser er lukket land for dem, der ikke har en studentereksamen. Men ikke alle. Adgangskurset er seks intensive måneder på kanten, fyldt med mønsterbrud og magi.

Gert, Poul og Mads

Gert, Poul og Mads på AAMS. 

English summary: To become a marine- and technical engineer student it requires a highschool diploma or, if you are a craftsman, an admission course. When a craftsman decides to return to school, a tough battle often waits ahead. The admission course is no walk in the park. Yet about 50 pct. of the marine- and technical engineer studets at AAMS are craftsmen, and the vast majority of them become excellent students.

Hvad er det, der sker i hovedet på en voksen mand, som måske ikke har gode minder fra folkeskolen, som aldrig blev særligt god til folkeskolens fagrække - og som alligevel, efter mange overvejelser, klarer seks måneders adgangskursus med matematik, fysik, dansk og engelsk på gymnasialt niveau, bare meget mere komprimeret og intensivt end nogen gymnasieelev nogensinde har oplevet?

Det er et interessant spørgsmål, som fører tråde tilbage til elementer som det klassiske brud med social arv, fantastiske modningsprocesser, inspirerende undervisere og - måske vigtigst af alt - et brændende ønske om at realisere en drøm. Det er nemlig aldrig for sent at videreuddanne sig. Aldrig, uanset alder, geografi og baggrund. Og det er da en yderst positiv historie.

Det magiske adgangskursus
Studievejleder og underviser ved AAMS, Poul Bøg, har undervist adgangskursister til maskinmester-uddannelsen - også kaldet AK'ere - siden 1980. Han har ofte stillet kursisterne følgende spørgsmål:

Er der nogen af jer, der havde tænkt, at I skulle påbegynde et studium på en videregående uddannelse, dengang I gik i 10. klasse eller på teknisk skole?

”De allerfleste adgangskursister til maskinmester-uddannelsen svarer et klart nej. For dem var folkeskolen noget, der skulle overstås og teknisk skole et nødvendigt onde for at opnå et svendebrev. Alligevel sker der noget undervejs. En udvikling og en modningsproces i løbet af erhvervsuddannelsernes praktiktid ude i ”virkeligheden”, der bringer dem videre fra et praktisk håndværk og tilbage på skolebænken,” forklarer Poul Bøg.

Og lad det bare være sagt med det samme: Adgangskurset er ikke for tøsedrenge, men når det er slået fast, så skal det også siges, at det, der sker i løbet af de seks intensive måneder, er intet mindre end magisk. Her ser vi det ene hold kursister - i alle aldre - med en erhvervsuddannelse efter det andet udfordrer sig selv på det yderste og tilegner sig egenskaber i dansk, engelsk, matematik og fysik på gymnasialt niveau på rekordtid.

Fire fag - to på C-niveau og to på B-niveau - skal gennemføres og bestås, før drømmen om maskinmester-studiet kan realiseres. Og det er måske netop her, svaret ligger: Motivation, motivation og atter motivation.

På SU med kone, børn og hus
Mød Gert Hansen. Han er 25 år og udlært personvognsmekaniker. I dag læser han på 5. semester på Aarhus Maskinmesterskole, efter at have afsluttet Adgangskurset med fine karakterer. Men det var ikke noget, som lå i kortene fra begyndelsen. Da han gik i lære som 19-årig var han skoletræt og havde aldrig været rigtig glad for folkeskolen. Ikke i sin vildeste fantasi havde han dengang kunnet forestille sig, at han nogle år senere - ganske frivilligt og fuld af motivation - skulle vende tilbage til ”skolebænken”. Men sådan gik det.

”Ideen om at læse videre til maskinmester opstod cirka midtvejs i min læretid. Der startede min proces. Folk sagde til mig: Det bliver hårdt, det bliver svært. Det var det også. Man kommer ikke sovende igennem, men når alt kommer til alt, handler det om at træffe en beslutning om, og så ellers arbejde sig frem imod målet. Hvis du har interessen og motivationen, så kan du klare hvad som helst,” fortæller Gert Hansen, som har både kone, børn og hus.

At gå tilbage på en SU er ikke bare noget, man gør i hans situation. Det er noget, der diskuteres i familien, og som man kun gør, fordi man ser en stor gevinst et stykke længere fremme ad vejen. Som for eksempel drømmeuddannelsen, efterfulgt af drømmejobbet.

Adgangskursisternes skæbnefællesskab
Mød Mads Christiansen. Han er 22 år og udlært elektriker. I dag læser han på 5. semester på Aarhus Maskinmesterskole, og også han afsluttede Adgangskurset med fine karakterer. I dag beskriver Mads det intensive halve år som en dannelsesproces og et skæbnefællesskab på et hold, fyldt med kursister, der alle har samme baggrund. De var håndværkere, de havde ikke gået i skole i flere år, men havde alle samme mål og ambition. Nogle af dem var rent aldersmæssigt i tyverne, andre var måske dobbelt så gamle.

”I starten havde jeg fornemmelsen af at jeg slet ikke kunne følge med klassen. Jeg følte mig hægtet af. Men så fandt jeg ud af, at sådan havde de andre i klassen det også - især i matematik, som er så abstrakt. Det var en kæmpe motivationsfaktor for o s alle sammen at vide, at vi var i samme båd. Og så gik det pludselig stærkt - tingene begyndte at falde på plads for mig, og den matematiske forståelse sneg sig ligesom ind på mig, uden at jeg rigtig opdagede det. En dag var den der bare,” fortæller Mads.

Motiverende modningsprocesser
Ifølge Poul Bøg er Gert Hansen og Mads Christiansen retvisende  eksempler på den transformation, der finder sted inde i kursisterne i løbet af adgangskurset.

”Hvad er det for modningsprocesser, der motiverer så meget, at man kaster sig over adgangskurset med krum hals og består - uanset hvor fagligt dårlig man var, da man startede? Mange af de AK'ere, jeg har mødt, har ikke haft det fagligt let i folkeskolen og har aldrig troet, at det var muligt for dem at tage en videregående uddannelse. Og da slet ikke en så teoretisk tung og teknisk uddannelse som maskinmester-uddannelsen,” siger Poul Bøg.

Ifølge ham er motivationen og den personlige drivkraft et dybt imponerende træk hos disse håndværkere, som ofte satser alt for at videreuddanne sig igennem 3 år på maskinmesterskolen.

”Det er kursisterne selv, underviserne og samklangen i studiegrupperne, som fastholder og bygger videre på den høje grad af energi hele vejen igennem adgangskurset og videre ind på selve maskinmesterstudiet,” forklarer Poul Bøg. 

Som for eksempel ved skolens seneste dimission, hvor en flok af Pouls tidligere AK'ere afsluttede deres bachelorprojekter og trådte ind i maskinmester-standen. Den ene fik et 12-tal og havde allerede fået job hos Mærsk. Det samme fik det den anden, og den tredje, som fik et 10-tal, nåede at underskrive ansættelseskontrakt med Vestas allerede før eksamensbeviset var udleveret. 

Sådan går det nemlig ofte, når man tænker stort og vil frem i verden og udfordres på ny. Så derfor, lyt til et godt råd fra en gammel rotte i livets skole:

”Sæt dig nogle mål og forfølg dem. Du må gerne være ambitiøs og husk: Det er aldrig for sent at uddanne sig. Ikke i vores samfund,” konkluderer Poul Bøg, og han ved, hvad han taler om.

Han har fulgt den fantastiske læringsmæssige udvikling og transformation hos hundredvis af kursister på adgangskurset, der sigter på at uddanne sig til maskinmester.