Campus nyt

I orkanens øje

 
Picture of Jacob Munkholm Jensen
I orkanens øje
by Jacob Munkholm Jensen - Wednesday, 12 December 2012, 8:58 AM
 

I orkanens øje

Selvom alt umiddelbart ånder fred og idyl på overfladen, har damerne i studieadministrationen rigeligt at se til – ikke mindst netop nu, hvor 1000 ting skal være klaret før juleferien og studiestart i januar.

På mange måder er de skolens ansigter udadtil. Når man for første gang kommer ind ude fra kulden og henvender sig ved skranken i studieadministrationen, når en underviser skal bruge hjælp til at finde ét eller andet dokument, eller når man som studerende har et spørgsmål om hvad som helst.

Fra venstre Kristina, Diana og Malene.

Fra venstre Kristina Fosborg, Diana Nyboe og Malene Købke Rasmussen.

De tre studiesekretærer, Malene, Kristina og Diana, er AAMS’ multifunktionelle blæksprutter, der får det hele til at gå op i en højere helhed. De er skolens bølgebrydere og første led i telefonkæden. Arbejdet er varieret og svinger hele tiden, og den tætte kontakt med de studerende og den konstante gennemstrømning af mennesker gør, at ikke to dage – ikke to timer – er ens.

”Vi oplever hver dag at de studerende kommer og spørger os om alle mulige ting – lige fra parkeringstilladelser, undervisningslokaler og til hovedpinepiller og dagens ret i kantinen,” siger Malene Købke Rasmussen, som på grund af sin placering tættest ved skranken er den, man først henvender sig til i studieadministrationen. Udover kontakten ved skranken er det også hende, som tager sig af skemalægning og behandling af ansøgninger fra kommende studerende, foruden af være den primære telefondame mv.

”Men når der som nu er meget travlt, så hjælper vi selvfølgelig hinanden med at passe telefon og betjene folk ved skranken,” tilføjer hun.

Travlhed op til ferie og studiestart
For der er virkelig tryk på netop nu. Ikke blot står juleferien for døren, men straks efter nytår starter over 100 nye studerende på 1. semester, og før da skal klasseinddelingen falde på plads og startbreve og julekort være sendt ud.

Den 7. december var dagen, hvor de kommende studerende modtog optagelsesbrev med posten, og siden da har studieadministrationen haft travlt ved telefonerne. De kommende studerende ringer for at bekræfte deres optagelse, men nogle ringer også fordi de endnu ikke har modtaget det længe ventede budskab.

”Nogle gange skyldes det forsinkelser hos postvæsenet, men for de flestes vedkommende er det altså fordi de ikke er blevet optaget. Og så bliver vi jo nødt til at sige det til dem i telefonen. Det kan godt være frustrerende at få at vide, at man ikke er kommet ind,” fortæller Diana Nyboe, som til daglig primært sidder med opgaver, som relaterer til kurser og videncenteret.

En spændende arbejdsplads
Af andre ting, som varetages af Malene, Diana og Kristina, kan nævnes de mere klassiske sekretæropgaver såsom booking af hotelværelser og transport til censorer, bestilling af billetter til forskellige arrangementer, administration af parkeringstilladelser, opdatering og arkivering af alt udgående post i det elektroniske arkiv, forsendelse af skriftlige opgaver til censorer, planlægning af dimission – foruden de mange ad hoc-opgaver, som hver dag kommer ind ad døren. Så at påstå at studieadministrationen på mange måder er orkanens øje, vil ikke være helt forkert.

”Men det er en spændende arbejdsplads, og de mange afbræk med besøg af studerende gør det hele mere livligt og afvekslende,” forsikrer Kristina Fosborg, som i det daglige har ansvaret for de studerendes SU.

”De studerende kan altid komme til os og spørge om alt imellem himmel og jord. Kan vi ikke svare på alle spørgsmålene, så ved vi hvem der kan og kan henvise videre,” fortsætter hun.