Campus nyt

Dagbog fra Ebba Mærsk, 1. afsnit

Picture of Jacob Munkholm Jensen
by Jacob Munkholm Jensen - Tuesday, 21 May 2013, 3:27 PM

Denne artikel er den første i en føljeton om livet som maskinmester om bord på Ebba Mærsk. 27-årige Kim Guldhammer Christensen dimitterede fra AAMS i januar 2012. To måneder senere fik han sin første hyre som maskinmester hos Mærsk, og i maj 2013 udmønstrede han for fjerde gang. Denne gang gælder det stillingen som 3. Mester på E-class containerskibet Ebba Mærsk, som er iblandt verdens største. 

I løbet af to måneder vil Ebba Mærsk følge en rute fra Malaysia over Det Indiske Ocean til Adenbugten, igennem Suez og op i Middelhavet til Gibraltar, Holland, Tyskland, Aarhus (den 12. juni) og Gdansk i Østersøen. Vi følger Kims dagligdag om bord, med forhåbentlig masser af gode billeder undervejs. Her kommer dagbogsnoterne fra de tre første døgn.

3. Mester Kim Guldhammer Christensen i maskinen.

Søndag den 11. maj, 2013:
Ja, så var det i dag jeg mønstrede Ebba. Min fjerde udmønstring samt mit fjerde skib her i rederiet. Jeg ankom til Singapore kl. 15.00 i går, og selv om vi ikke havde mere end knap 70 km fra lufthavnen, så var jeg ikke på hotellet før kl. 20. Ja, immigration i lufthavnen samt dem ved grænseovergangen til Malaysia var ikke de mest effektive.

Dette er en af de ting jeg tit kan undre mig over. Jeg mener; hvorfor skal alting tage så lang tid? Selv om de havde et velfungerende system med lys og kørselsbaner hen til paskontrollen for bilerne, så står der alligevel en to-tre mand til at guide bilen hen til en af de fire immigrationsbetjente, men det var bestemt ikke effektivt. Måske det skyldes at de generelt ikke kan se forskel på grøn og rød, for rød betyder absolut ikke det samme i en lysregulering hernede sammenlignet med mine erfaringer fra Danmark!

Men endnu en gang beundrede jeg størrelsen på min arbejdsplads da jeg ankom. Ebba er 397 meter lang, hvilket er 50 meter længere end mine 3 skibe her i rederiet; nemlig A. P. Møller, Sovereign og Carsten Mærsk. Når man til dagligt går rundt på dem, bliver størrelsen svær at beundre, ja det bliver jo bare ren dagligdag. Når man så står på kajen efter to måneders ferie eller udmønstring og ikke har set skibssiden så længe, så bliver man lidt drengerøvsagtig og tænker: ”Den her er større end din!”

Mandag den 12. maj, 2013:
I dag havde jeg den første rigtige arbejdsdag, hvilket egentlig gik okay. Jeg har mange nye ting der skal læres op, eftersom jeg aldrig har sejlet med turbogenerator / WHR-system før. Det er samtidig en Sulzer RT-flex hovedmotor med 14 cylindre, som ligesom alt det andet er helt anderledes end det jeg er vant til fra mine tidligere skibe.

Omkring kl. 13 sejlede vi fra havnen, hvor jeg havde manøvren sammen med min ukrainske 1. Mester. Vi skal gå 78 rpm indtil i morgen, så vi har allerede nu energi nok til at producere over en 1 MW på TG’en. Denne energi bliver brugt generelt over hele skibet, men så snart farten skal lidt længere op vil den blive brugt på akselmotoren for at reducere fuelforbruget på ME. 

Under manøvren brugte jeg en masse energi på at høste noget af min 1. Mesters erfaring, som er en ”gammel” erfaren rotte. Min 2. Mester er fra Indien og mønstrede sammen med mig. Ham jeg skal afløse er en københavner-gut på min egen alder. Han siger selv han er sjællænder, men for en thybo som mig er han nu stadig lidt københavner ... smile

Resten af maskinbesætningen er filippinere, og tæller en motormand, repairman/fitter, elektriker samt to paintere. C/E er dansker og virker ligesom alle de andre rigtig flinke.

Ham københavneren skal for øvrigt give mig en sejlende overlevering indtil Suez. Der ankommer vi den 24. maj, så jeg håber på at jeg kan få lært de fleste ting inden han stiger af skibet.

Tirsdag den 13. maj, 2013:
Så blev det enden på endnu en dag. En dag der for mit vedkommende kun havde en arbejdsopgave, renovering af krogen til kranen bag apteringen. Noget der startede som en lille opgave, da wirehjulet over krogen sad fast. Men alt var rustet sammen og alle otte bolte ”døde” desværre under demonteringen. Da vi ikke havde nogen nye skulle gevindet lige fikses, akslen var lettere medtaget og måtte i drejebænken og til sidst var lejerne helt færdige og sad samtidig uhjælpeligt fast. Det var ikke just det bedste arbejde, men der var jo solskin og kun 30 grader.

Da arbejdet sluttede her kl. 17, blev vi enige om at en dukkert i skibets pool var på sin plads inden aftensmaden. Aftensmaden var for øvrigt, som alle andre måltider også har været her ombord, rigtig fin, og bød på lakseroulade, koteletter, smørstegte kartofler og nybagt rugbrød. Ja, maden er faktisk rigtig fin, så filippiner-kokken skal have ros. Det skal lige siges at det ikke altid er tilfældet når man sejler, men man kan for det meste holde sig i live. Jeg har oplevet en høker der diskede op med indbagt leverpostej med kartofler og sovs til! Så savner man altså en gang stegt flæsk nede på Teaterbodegaen …

Efter aftensmaden var der også tid til at tjekke motionsrummet ud. Vi har her ombord rigtig fine forhold med alt der kan tænkes. Der sidder også et fjernsyn på væggen foran løbebåndet, så man ikke har fokus på at man rent faktisk er ved at dø, fordi kondien er helt i bund.

Generelt så er det med at være i god form en god ting. Temperaturen er meget høj, hvor jeg tror vi pt. ligger imellem 40 og helt op til 50 grader visse steder i maskinen. Udover det er der mange trappetrin imellem tanktoppen (som ligger lige under 8. Deck) og så op til 2. deck hvor kontrolrummet er. I løbet af en dag bevæger man sig op og ned flere gange, så pulsen er gennemsnitlig højere end da jeg sad og lavede eksamenssæt og el-cases på borggade.

Heldigvis er der en hjælp at hente når man er lidt er doven sidst på dagen, for så kan man tage elevatoren.

I 2. afsnit af "Dagbog fra Ebba Mærsk" kommer KIm for alvor i ilden med masser af action i maskinen, piratfarvand og lidt om lørdagsmiddagen om bord. Læs med i næste uge!