Campus nyt

Fra AAMS til Australien – en alternativ værkstedspraktik

Picture of Jacob Munkholm Jensen
by Jacob Munkholm Jensen - Tuesday, 28 May 2013, 11:27 AM

I foråret 2013 rejste Christoffer Christensen down under til ni måneders værkstedspraktik i Melbourne, Australien. For hvorfor vælge praktikplads i Danmark, når man kan rejse ud og opleve verden samtidig? Vi har spurgt Christoffer om hans indtryk efter den første måned i Australien.

Hvor er du i praktik, og hvor længe?

Jeg er i praktik ved den australske virksomhed Goldacres, hvor man laver sprøjtemaskiner. Jeg fløj fra Danmark mandag den 15. april 2013 om morgenen, og var hernede tirsdag aften australsk tid. Hvilede ud et par dage og begyndte arbejdet fredag.

Hvordan fik du ideen til at tage til Australien?

Jeg havde først en ide om at tage min praktik et eller andet sted i verden, for hvorfor tage den i Danmark, hvis man kan opleve verden samtidig? Men det viste sig at være sværere at finde en plads, end man lige skulle tro, og det tager noget længere tid at få visum osv. i orden. Men jeg var så heldig at Lars Hansen snakkede om at han måske kendte en, som kendte nogen, som måske kunne bruge en praktikant, og det var derefter jeg fik kontakten til Goldacres – og hvor andre virksomheder har været lang tid om at svare, havde jeg første mail tilbage fra dem dagen efter.

Hvad vil du gerne opnå ved at være i udlandspraktik frem for i praktik i Danmark?

Der er nogle ting som jeg får ved at tage min praktik i udlandet, som jeg ikke ville få ved at blive i Danmark. Først og fremmest bliver mit engelske forbedret væsentligt, hvilket er noget jeg har ønsket meget, fordi det kan øge mine chancer inden for al internationalt arbejde i fremtiden. Men det ser også godt ud på et CV at man ikke er bange for nye udfordringer, uanset hvad udfordringerne består af.
Derudover får jeg selvfølgelig også set lidt mens jeg er hernede. "Det gælder jo om at udnytte mulighederne, når de viser sig." smile

Hvad med det økonomiske – hvordan har du fået råd, og hvad koster det at leve i Australien?

Jeg vil sige, at det økonomiske var den største udfordring i at gøre noget som dette, men det er bestemt ikke umuligt. Der kan søges fonder osv. Dog er det meget svært at finde nogen som vil støtte en praktik som denne, fordi det ikke er en bachelorpraktik. Australien er ikke just det billigste sted at leve, og jeg vil sige, at det er en smule dyrene at leve i Australien end i Danmark. Nogle ting koster det sammen, andre ting er væsentligt dyrene.

Da Goldacres sagde ja til at tage mig de 9 måneder, blev jeg spurgt om jeg ville have løn, men jeg takkede nej på daværende tidspunkt, fordi det ville gøre det lidt sværere i forhold til skat, både i Australien og i Danmark – + ingen SU. Så spørgsmålet var, om det overhovedet kunne betale sig. Jeg var lidt presset tidsmæssigt, så jeg tog en beslutning og takkede nej til løn, men spurgte i stedet om de kunne hjælpe mig med bolig og mad, og de spurgte straks de ansatte, om der var en, som havde lyst til at have mig boende gennem de 9 måneder, og selvfølgelig blive betalt for det, af Goldacres. Deres ingeniør manager takkede ja til det, og i de første fire uger boede jeg ude på en gård med hans familie, mens det hus, han lige havde købt, blev istandsat. Vi flyttede ind i det i sidste uge, så det er super. Han er en 27-årig ingeniør, og vi kommer super godt ud af det, så det er perfekt. Der bliver betalt for at jeg har et sted at bo og jeg får rigeligt med mad, så det hjælper lidt på økonomien.

Det, man skal huske er, at hvis man vælger at rejse udenlands, så skal der betales for visum, flybilletter, forsikringer osv. og vupti så er de første 15.000 kr. brugt, alt efter hvor man rejser hen.

Måden, jeg har kunnet betale for min rejse, har været ved at gøre som de fleste mennesker, som gerne vil ud at rejse en gang i mellem, nemlig ved at have et arbejde ved siden af skolen, så jeg har kunnet lægge lidt penge til side i løbet af skoleåret. Derudover håber jeg stadig på at få støtte fra nogle fonde, da det ville være særdeles tiltrængt i et dyrt land som dette.

Fortæl lidt om dine daglige opgaver på praktikstedet.

Det er blevet bestemt at jeg igennem mine 9 måneder skal være med til at lave alt det jeg kan, på de store selvkørerne sprøjter.

På billedet ses Christoffer ved siden af en af de billige modeller, som koster omkring
450.000$ eller cirka 2.7 mio. kr. 

Jeg har meget spredte opgaver på værkstedet, da jeg pt. arbejder i den del af fabrikken, hvor samlingen af de store selvkørende sprøjter forgår. Mine opgaver har primært indtil videre bestået af at installere de elektriske kredsløb på sprøjterne og i kabinerne, og den sidste uges tid har jeg samlet dele til de hydrauliske mekanismer. 
Senere kommer jeg også til at svejse stellet mv., da det også er noget som de laver på fabrikken.

Hvordan har man taget imod dig?

Jeg er blevet taget rigtig godt imod, fra den første dag jeg kom. Blev hentet i lufthavnen og fik en dejlig familie at bo hos i den første periode. For at gøre det lettest muligt for mig at tilpasse mig på arbejdet, var de første to uger lidt sløsede med en masse små forskellige opgaver, både for at lære de forskellige mennesker at kende, men ikke mindst for at lære de engelske navne for delene på køretøjet, værktøjet mv. at kende. Noget, man ikke lige lærer i engelsktimerne i Danmark! smile

De har noget på arbejdet som hedder social club, der har en masse aktiviteter for kollegaerne, og den gjorde de mig til en del af med det samme. Så den har både stået på rigtig (australsk) fodbold, og pool night indtil videre.

Efter sommerferien vender vi tilbage til Christoffer og beder ham fortælle lidt om nye
oplevelser og erfaringer i løbet af sin australske værkstedspraktik.