Campus nyt

Dagbog fra Ebba Mærsk, 6. afsnit

Picture of Jacob Munkholm Jensen
by Jacob Munkholm Jensen - Thursday, 27 June 2013, 9:38 AM

Læs foreløbigt sidste artikel i føljetonen om livet som nyuddannet maskinmester om bord på Ebba Mærsk.

Kim Guldhammer Christensen dimitterede fra AAMS i januar 2012, og i maj 2013 udmønstrede han for fjerde gang. Denne gang gælder det stillingen som 3. Mester på E-class containerskibet Ebba Mærsk, som er iblandt verdens største.

Tirsdag den 11. juni, 2013:
I dag er vi langs kaj i Gøteborg, men havnemanøvren voldte nogle mindre problemer – hovedmotoren ville ikke rigtig køre til sidst. Udstødsventil nr. 8 var blevet så utæt for spring-air, at det var lige knap der kunne holdes luft nok på systemet. Men vagthavende mester fik hurtigt skåret et stykke metal til som kunne sættes ind og spærre luften af, og så klarede de skærene. Men den duede jo altså ikke i selve udstødsventilen, så af skulle den. Vi havde dog skiftet den i sidste uge i Gdansk, men så vidste vi jo heldigvis hvordan vi gjorde det . Jeg fik denne opgave sammen med vores cadet Lasse og repairmanden. Det gik nu egentlig okay rent tidsmæssigt, selv om det kun var anden gang jeg prøvede det på denne type motor, men det var vel også begrænset hvor meget jeg kunne have glemt siden sidste uge. Lige inden vi satte udstødskompensatoren på, ville jeg lige kontrollere at den ikke var utæt for vand. Pludselig sagde den observante cadet, at vandet løb ud længere nede under topcoveret. Den tyggede jeg lige lidt på og inspicerede sagerne, men min umiddelbare vurdering var at jobbet nok lige var blevet forlænget rent tidsmæssigt. Ganske rigtigt, chefen ville helst at topcoveret blev demonteret så vi kunne skifte de fire O-ringe, der sidder henholdsvis på lineren og top-coveret. Så selv om vi kunne have været færdige til kaffetid, så blev klokken lige 19 i stedet for.

Men uanset hvor meget ekstra arbejde der kom på tapetet, så skulle vi stadig have tid til kaffen kl. 15! Da jeg havde besøg af mine forældre i går var der nemlig en særleverance til os, nemlig 50 nybagte kanelsnegle. Ikke dårligt når man nu skal forkæles, men det virkede nu også til at mine kollegaer var godt tilpas med lidt hjemmebag fra min mor.

På trods af at fyraften var blevet rykket til kl. 19, så gik vi lige omkring skibskontoret for at høre hvor langt der var til sømandskirken eller lignende her fra havnen. Svaret var kort fra den vagthavende officer: ”Jeg har lige bestilt en bus til nogle af de andre som kommer om 10 minutter, og der er plads til jer også”. Så et hurtigt bad senere stod vi klar på kajen til at se noget af Gøteborg. De kom simpelthen gratis fra den svenske sømandskirke og hentede os på havnen, og ville køre os tilbage igen når vi bad om det. Det var et rigtig hyggeligt sted, hvor der blev til lidt billard mellem Lasse, 2. Mesteren Nachiket og jeg. Bestemt et besøg værd igen en anden gang.

Onsdag den 12. juni, 2013:
Dagen i dag startede måske ikke på den bedste måde, da jeg var meget træt og havde nu mest lyst til at vende mig om og sove videre. Jeg havde tandpine det meste af natten og kunne derfor ikke rigtig sove. Men jeg fik et par smertestillende og fik ringet til kaptajnen og fik ham til at kontakte agenten i Bremerhaven for at få mig til tandlæge. Vi ankommer til Bremerhaven i morgen, så mon ikke jeg kan klare den indtil da?

Torsdag den 13. juni, 2013:
Jeg havde stadig tandpine da jeg vågnede i morges, men det er ovre nu. Blev hentet kl. 16 og fik lige to timers rodbehandling – så det var ikke så underligt at jeg havde ondt.

Men ellers har dagen budt på lidt af hvert. Der skulle klargøres og testes et par fuelvalves til hovedmotoren, som skal skiftes i morgen. Det skal lige kontrolleres at åbningstrykket er sat korrekt og at den ikke lækker. Så blev der yderligere lige skiftet et par O-ringe lige efter ankomst på nogle utætte højtryksrør til fuel, imellem ICU’en og brændstofventilen. ICU’en står for ”Injection Control Valve”, som er enhed der åbner får indsprøjtningen af fuel. Altid dejligt at få elimineret lækager som denne, uanset størrelsen, for det er træls og gå at kigge på når man går sin rundering.

Efter mit tandlægebesøg mødte jeg vores cadet Lasse, som skulle høre om jeg ville med i land. Tanden havde det jo fint men jeg savlede lidt på grund af bedøvelsen. Men det skulle nu ikke hindre mig i at komme i land når jeg nu ikke havde vagten. Vi valgte dog at gå, da deres hukommelse fra sidste besøg sagde, at der var ikke så langt ind til byen. Ved ikke lige hvilken natpotte de havde drukket sodavand af den aften, for jeg synes nu der var noget vej. Men som de sagde, så tog det altså ikke ret lang tid i taxa sidste gang, men jeg fik nu trumfet igennem at jeg nok skulle give taxaen hjem.

Fredag den 14. juni, 2013:
Ja, de klargjorte indsprøjtningsdyser skulle skiftes. Udmærket job, når bare de ikke sidder fast. Det gjorde de heldigvis ikke, så denne opgave var ret hurtigt overstået. Så skulle vi tilbage til hjælpemotor 1, som vi lavede brændstofpumpe på tidligere. En af de andre brokkede sig og ville ikke rigtig give indsprøjtning. Men pumpen kom af og demonteringen begyndte. Men det så nu ikke for kønt ud. Fjederen sad fast inde i pumpen, så hele indmaden er under pres. Hvis det ikke er tilfældet så er fjederen knækket, men det ser nu ud som om at det sidder fast. Det er jo ikke for spændende at skille sådan en ad, da kraften på fjederen er forholdsvis stor. Men vil jo helst ikke have at indmaden pludselig flyver ud og smadrer op i ens ansigt. Så låseringen sidder der stadig, og så er pumpen blevet fyldt op med noget godt WD-40. Så må vi se om det kan løsne op for det i nat, så vi kan komme videre med pumpen i morgen.

Lørdag den 15. juni, 2013:
I dag har det stået på manøvre det meste af dagen. En stor del af min tid har jeg i hvert fald tilbragt i kontrolrummet under ankomsten her til Rotterdam. Men der var også lige tid til at give en hjælpende hånd med den defekte pumpe fra hjælpemotor 1. Plunger sad stadig fast, så nu måtte der tages hårdere midler i brug. Den kom i skruestikket og ved hjælp af en talje og noget varme kom den pludselig fri. Alt blev gjort rent, men der var ingen synlige skader på hverken barrel eller plunger. Det, der sikkert er sket, er at der er blevet skiftet for hurtigt imellem den varme fuel og diesel. Den store temperaturforskel gør, at den klæbrige fuelolie sætter sig fast. Men 2. Mester fik samlet pumpen færdig og fik påbegyndt monteringen igen på motoren.

P.t. er klokken i skrivende stund 03 om natten. Jeg har lige haft en del alarmer her på min vagt, og nu kan jeg ikke rigtig falde i søvn igen. Vi er lige ved at være færdige med at bunkre fuel. Vi skulle have 7.000 tons HFO her, og det var forløbet planmæssigt. Men nu vil jeg se om jeg ikke kan få noget søvn inden arbejdet kalder igen. Men det bliver nok ikke kl. 08 jeg møder …